Verkeerde opleidingskeuze? Niet nodig!
Het opleidings- en beroepsbeeld verhelderen in de intakeprocedureWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Verkeerde opleidingskeuze? Niet nodig!
Het opleidings- en beroepsbeeld verhelderen in de intakeprocedureWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Uit vooronderzoek is gebleken dat ongeveer een kwart van de eerstejaars studenten uitvalt, omdat zij de verkeerde opleidingskeuze hebben gemaakt. In dit onderzoek is gekeken of deze uitval voor een deel ondervangen kan worden door het uitbreiden van de intakeprocedure.
Om de hoofdvraag te beantwoorden is er gebruik gemaakt van een vragenlijst onder docenten en trajectbegeleiders en een brainstormsessie onder intakedocenten. De vragenlijst vormt de structuur van de brainstormsessie. Uit deze brainstormsessie zijn verschillende ideeën om het beroeps- en opleidingsbeeld in de intakeprocedure te verhelderen naar voren gekomen, zoals een voorbereidende vragenlijst, het geven van een sportles en een ‘speeddate’ tussen aspirant studenten en huidige studenten. Hieruit zijn de volgende aanbevelingen voor het CIOS ontstaan:
- Het inzetten van een voorbereidende vragenlijst en een huiswerkopdracht (sportles voorbereiden) kunnen inzicht geven in het motivatie en het beroeps- en opleidingsbeeld van aspirant studenten.
- Een sportles laten uitvoeren door aspirant studenten kan beroeps- en opleidingsbeeld verhelderend werken.
- Het inzetten van een ‘speeddate’ tussen aspirant studenten en huidige studenten kan het beroepsbeeld verhelderen.
Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Toegepaste Psychologie |
Afdeling | Academie Organisatie en Ontwikkeling |
Partner | RijnIJssel CIOS Arnhem |
Datum | 2018-03-05 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |