De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Uitkomsten van de ‘Cognitive Orientation to daily Occupational Performance’ (CO-OP) voor kinderen met DCD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Uitkomsten van de ‘Cognitive Orientation to daily Occupational Performance’ (CO-OP) voor kinderen met DCD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Volgens internationale schattingen is de prevalentie van de diagnose Developmental Coordination Disorder (DCD) minstens 6% voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 11 jaar (1). De American Psychiatric Association (APA) heeft DCD gedefinieerd als “The essential feature of DCD is a marked impairment in the development of motor coordination (…) that significantly interferes with academic achievement or activities of daily living” (1). Vrij vertaald naar het Nederlands betekent dit: ‘een aantoonbare verstoring in de ontwikkeling van de motorische coördinatie (…) dat significant interfereert met de schoolse prestaties of met algemene dagelijkse activiteiten’. Vanwege het effect van DCD op het dagelijks leven van kinderen en hun familie (2) is het noodzakelijk dat we interventies toepassen met als doel het dagelijks leven te verbeteren (3).

OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opleiding
InstituutKenniscentrum Revalidatie, Arbeid, Sport
LectoraatNeurorevalidatie
Gepubliceerd inWetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie Boom Lemma, Den Haag, Vol. 5, Uitgave: 4, Pagina's: 24-38
Jaar2012
TypeArtikel
ISSN1876-3235
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk