Elke schooldag even lang
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Elke schooldag even lang
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar beleving van het 5-gelijke dagen model door kinderen. Vanuit het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren is onderzocht wat kinderen vinden van alternatieve schoolroosters. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van een vragenlijst en opstellen gemaakt door kinderen. Het blijkt dat de kinderen van groep 5 tot en met 8 heel tevreden zijn over dit rooster. Minpuntjes die genoemd worden zijn: als je op school eet, krijg je nooit iets bijzonders tussen de middag. Thuis is er nog af en toe een tosti of zo. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Optimus, een groot schoolbestuur in Brabant. Twaalf scholen van Optimus hebben aangepaste schooltijden. Wat de kinderen betreft kunnen de andere scholen ook wel overstappen.

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Instituut | Kenniscentrum Kwaliteit van Leren |
Lectoraat | Seksediversiteit in het onderwijs |
Gepubliceerd in | Didactief Ten Brink Uitgevers, Vol. 2015, Uitgave: September, Pagina's: 46-47 |
Jaar | 2015 |
Type | Artikel |
ISBN | 978-90-8707-029-8 |
Taal | Nederlands |