De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwikkelingsonderzoek naar beeldend werken met het innerlijk kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ontwikkelingsonderzoek naar beeldend werken met het innerlijk kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek betreft een ontwikkelingsonderzoek. Het is kwalitatief, inventariserend en praktijkbeschrijvend en leidt uiteindelijk naar een beeldvorming over de methodiek „Beeldend werken met het innerlijk kind‟ en naar aanbevelingen voor een plan van aanpak.
Voor dit onderzoek heb ik gebruik gemaakt van triangulatie betreft databronnen en verschillende data verzamelingtechnieken. Zo heb ik gebruik gemaakt van literatuurstudie, participerende observatie bij een behandeling en interviews met respondenten.
In het eerste deel van dit verslag richt ik me op de inhoudelijke oriëntatie.
De literatuurstudie betreft een belangrijk deel van mijn onderzoek en ook de bijlage bevat de uitgebreide beschrijving van de literatuur. Ik kies hiervoor om aan te tonen dat de methode "werken met het innerlijk kind‟ een gedegen theoretische ondergrond heeft.
Door de literatuurstudie ben ik tot het kernbegrip „werken met het innerlijk kind‟, het kernbegrip forensische jeugdpsychiatrie en het begrip kernbegrip „beeldende therapie‟ gekomen. Maar ook tot de probleemstelling en mijn uiteindelijke onderzoeksvraag.
Op welke wijze kan "werken met het innerlijk kind‟ een bijdrage leveren aan beeldende therapie binnen de forensische jeugdpsychiatrie?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opleiding
InstituutInstituut Sociale Studies
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2011-05-30
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk