De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Muziek spreekt, taal zingt! Bevorderen van de totale communicatie bij kinderen met een autisme spectrum stoornis door middel van MuLo

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Muziek spreekt, taal zingt! Bevorderen van de totale communicatie bij kinderen met een autisme spectrum stoornis door middel van MuLo

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De (verbale) communicatievaardigheden van kinderen met een autisme spectrum stoornis zijn vaak ontoereikend. Hierdoor kunnen ze zich met woorden niet uitdrukken en komt hun boodschap niet over. Muziek is echter een taal waarmee het uitdrukken op non-verbaal en verbaal niveau uitstekend kan worden gestimuleerd, gezien het basale niveau van communiceren wordt aangesproken. Neurologische oorzaken vormen de andere reden. De rechterhersenhelft verantwoordelijk voor de verwerking van muziek is namelijk intact, in tegenstelling tot de linkerhersenhelft verantwoordelijk voor de verwerking van spraak en taal. Muziek is hiermee niet alleen de taal van het non-verbale, maar ook de taal van emoties en het dialoog.

Muziek en taal hebben veel met elkaar gemeen zoals de onderzoekstitel “Muziek spreekt, taal zingt” al aangeeft. De muzikale aspecten ritme en melodie stimuleren bijvoorbeeld niet alleen het spreken, maar laten onze taal ook zingen. Vanuit dit oogpunt is een samenwerking tussen muziektherapie en logopedie (MuLo) ontstaan. Op orthopedagogisch dagcentrum ‘De Korf’ wordt de MuLo methode toegepast bij kinderen met een autisme spectrum stoornis. In deze samenstelling heeft nog geen onderzoek plaatsgevonden. MuLo is hierdoor niet evidence based. Tevens kan het effect van deze methode niet aangetoond worden omdat de nodige meetinstrumenten ontbreken. Op welke manier muziektherapie een bijdrage levert aan de communicatieve vaardigheden van ASS kinderen, is onderzocht in dit kwalitatief exploratieve onderzoek waarbij MuLo het methodisch kader vormt.

Verzamelde data, verkregen door interviews, ‘zelf invul vragenlijsten’ en externe observaties, maken de MuLo methode inzichtelijker. Kennis van muziektherapeuten, logopedisten en verwijzende disciplines betreffende de MuLo methode en zijn randvoorwaarden wordt vergroot.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2010-06-16
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk