Wanneer kiezen onmogelijk is! Onderzoek naar de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een dramatherapeutische module voor kinderen van 9 t/m 12 die zich in een echtscheidingssituatie bevinden, met mindfulness als ondersteunende techniek
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Wanneer kiezen onmogelijk is! Onderzoek naar de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een dramatherapeutische module voor kinderen van 9 t/m 12 die zich in een echtscheidingssituatie bevinden, met mindfulness als ondersteunende techniek
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Hier ligt dan het verslag van het onderzoek waarin gekeken wordt naar de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een dramatherapeutische module, met mindfulness als ondersteunende techniek, voor kinderen van 9 t/m 12 die zich in een echtscheidingssituatie bevinden.
Vandaag de dag komt steeds vaker het woord ‘mindfulness’ voor in de media. Nadat ik mij meer verdiepte in mindfulness zag ik al snel kleine overeenkomsten ontstaan tussen de supportieve en palliatieve dramatherapeutische werkwijzen en kon ik mij voorstellen dat mindfulness een kind van gescheiden ouders veel houvast kan bieden tijdens de verwerking van de scheiding. Hoe meer ik er over las en over nadacht, hoe meer mijn nieuwsgierigheid gestimuleerd werd en mij motiveerde tot het onderzoeken ervan.
Maar wat is mindfulness nou eigenlijk, en is het effect ervan wel te bewijzen? Is dramatherapie daadwerkelijk te combineren met mindfulness en op welke manier? Is het te verwerken in een module, of toch niet? Deze en nog vele andere vragen vlogen door mijn hoofd op het moment dat ik met dit onderzoek begon. Deze vragen en andere vragen beantwoord ik in dit verslag.

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Academie Gezondheid en Vitaliteit |
Datum | 2011-06-21 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |