Meedoen kun je leren
Wat is er nodig voor de participatie van jongeren met een licht verstandelijke beperking binnen de opleiding CMV?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Meedoen kun je leren
Wat is er nodig voor de participatie van jongeren met een licht verstandelijke beperking binnen de opleiding CMV?Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het jaar 2007 is belangrijk geweest voor mensen met een verstandelijke beperking. Nederland heeft toen, net als 155 andere landen, een verdrag voor de rechten van mensen met een verstandelijke beperking van de Verenigde Naties ondertekend. Hierin staat dat zij recht hebben op een goed leven en meedoen in de maatschappij. De coalitie voor inclusie is één van de organisaties die zich bezig houden met het realiseren van de uitgangspunten van dit verdrag. Pluryn, een organisatie die mensen met een beperking ondersteunt, heeft een project opgestart waarbij jongeren met een licht verstandelijke beperking zich oriënteren op hun vaardigheden, interesses en talenten. Dit moet uiteindelijk leiden tot inclusie in de samenleving. Voor dit project zijn zij een samenwerkingsverband aangegaan met de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De jongeren participeren zodanig binnen de opleiding dat ze zich op deze vaardigheden, interesses en talenten oriënteren. Bovendien ervaren ze hoe het is om met leeftijdsgenoten om te gaan van buiten Pluryn, namelijk de studenten. De opdracht aan ons, de projectgroep, was om te onderzoeken waar draagvlak en betrokkenheid is wat betreft de participatie van de jongeren binnen CMV. Het onderzoek hebben we gedaan onder de studenten en docenten van CMV en de jongeren. Aan de hand van de onderzoeksresultaten hebben we een plan opgesteld om de betrokkenheid te vergroten, het Kwartiermakersplan.
Bevat: Eindrapport, Kwartiermakersplan en Onderzoeksbijlagen

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Cultureel en Maatschappelijke Vorming |
Afdeling | Academie Mens en Maatschappij |
Datum | 2013-07-10 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |