Het woedende dier in mij kalmeren
Een effectmeting naar de inzet van een beeldende interventie in het kader van de symbolische component van het Expressive Therapies Continuum bij één basisschoolleerling van 8 jaar met affectregulatieproblematiekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het woedende dier in mij kalmeren
Een effectmeting naar de inzet van een beeldende interventie in het kader van de symbolische component van het Expressive Therapies Continuum bij één basisschoolleerling van 8 jaar met affectregulatieproblematiekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit kwantitatief onderzoek met een quasi-experimenteel design brengt in kaart welk effect het werken met de symbolische component van het Expressive Therapies Continuum op het probleemgedrag en gevoelsleven van één basisschoolleerling van 8 jaar met affectregulatieproblematiek heeft.
Door middel van de systemische N=1-methode (Postma-van Sloten, Bootsma, & Spreen, 2013) zijn twee meetinstrumenten tot stand gekomen. Met behulp van meetinstrument 1) hebben enkele netwerkleden van de respondent vastgelegd in welke mate het probleemgedrag zowel voor als na de deelname aan de interventie aanwezig was. Tevens heeft de respondent met behulp van meetinstrument 2) aangegeven, in welke mate hij de emotie woede, wederom zowel voor als na de deelname aan de interventie heeft ervaren. Het blijkt dat het effect van het werken met de symbolische component van het Expressive Therapies Continuum op het probleemgedrag van de respondent als positief en het effect op het gevoelsleven van de respondent als waardevol kan worden aangeduid.
Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Academie Gezondheid en Vitaliteit |
Partner | Montessori-basisschool Niederrhein, Rheinberg-Borth, Duitsland |
Datum | 2018-06-11 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |