De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Positionering Stichting e-laad.nl in internationale standaardisering

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Positionering Stichting e-laad.nl in internationale standaardisering

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor het realiseren van een oplaadpunt voor elektrische auto’s gelden verschillende eisen. De eisen uit de internationale elektrotechnische commissie (IEC) zijn de belangrijkste. De laadpunten van e- laad voldoen onder andere aan de eisen vanuit de IEC. Een nieuwe ontwikkeling is dat een grote autofabrikant, Renault, ook eisen stelt aan oplaadpunten. Deze eisen zijn vastgelegd in het Renault EV/ZE Ready label.
E-laad heeft vanwege haar doelstellingen, het plaatsen van 10.000 oplaadpunten, veel baat bij een zo goedkoop mogelijk oplaadpunt. De eisen vanuit Renault hebben echter tot gevolg dat de kostprijs stijgt. Bovendien stelt Renault eisen die frictie geven met de huidige IEC norm en mogelijk leiden tot laadproblemen van verschillende elektrische voertuigen.
De belangrijkste partijen die belangen hebben in internationale standaardisatie zijn de standaardisatie instellingen zelf, de netbeheerders, de autofabrikanten en de laadpuntleveranciers. E-laad wil graag een advies in hoe zij zich het beste kan positionering ten opzichte van deze en andere ontwikkelingen op het gebied van standaardisatie, zodat zij niet meer afhankelijk is van andere partijen om wat er wel en niet aan het laadpunt toegevoegd moet worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingAutomotive
AfdelingAcademie Engineering en Automotive
Datum2012-06-26
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk