De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Is drama therapie?

Een kwalitatief onderzoek naar het verschil tussen dramatherapie en dramales in het speciaal onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Is drama therapie?

Een kwalitatief onderzoek naar het verschil tussen dramatherapie en dramales in het speciaal onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit is het verslag van een kwalitatief, inventariserend onderzoek naar de overeenkomsten en verschillen tussen dramatherapie en dramales in het speciaal onderwijs. De aanleiding van dit onderzoek is mijn stage-ervaring in het speciaal onderwijs, waar ik zowel dramatherapie als dramales heb gegeven. In beide gevallen waren de verschillen tussen beide vakgebieden niet altijd duidelijk voor zowel mijzelf als voor mijn collega’s. Over het zogeheten grijze gebied waar dit onderzoek zich op richt is in de literatuur weinig bekend. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van het verschil tussen dramales en dramatherapie in het speciaal onderwijs om hiermee een bijdrage te leveren aan de profilering van dramatherapie in het speciaal onderwijs. De data voor de inventarisering zijn verzameld uit acht interviews met dramatherapeuten en dramadocenten, een behandeling en een lessenserie, allebei van zes bijeenkomsten, met een groep leerlingen uit de middenbouw van het speciaal basisonderwijs en een persoonlijk mediumonderzoek. In dit onderzoek ligt de focus op de overeenkomsten en verschillen in de doelen, het aanbod, de interventies en de houding. Deze data zijn gecodeerd en verwerkt in matrices voor een helder overzicht. Uit deze resultaten konden een aantal conclusies getrokken worden. Zoals verwacht hebben dramales en dramatherapie veel overeenkomsten, bijvoorbeeld in de dramatische werkvormen, die zowel therapeutische doelen als lesdoelen kunnen ondersteunen. Het belangrijkste verschil dat dit onderzoek vaststelt is dat hoewel de doelen van zowel dramatherapie als dramales op papier, afhankelijk van de categorisering, een duidelijke overlapping vertonen, ze gescheiden worden door de manier van werken. Hierin ligt de focus op het aanbod en de interventies. Binnen dramatherapie wordt aanzienlijk vaker gebruik gemaakt van andere media/kunstvormen, dan binnen dramales, om de doelen te behalen. Het belangrijkste verschil in interventies is dat ze binnen dramatherapie, in tegenstelling tot dramales, ook gericht kunnen zijn op het geven van inzicht door de koppeling te maken tussen dat wat zich in spel heeft afgespeeld en de dagelijkse werkelijkheid van de leerling.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2011-12-02
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk