Zin in een sprookje
Een kwalitatief praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek naar een dramatherapeutische module waarin sprookjes worden ingezet om de zinervaring van depressieve ouderen te vergrotenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Zin in een sprookje
Een kwalitatief praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek naar een dramatherapeutische module waarin sprookjes worden ingezet om de zinervaring van depressieve ouderen te vergrotenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het kwalitatief praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek ‘Zin in een sprookje’ is uitgevoerd binnen de opleiding dramatherapie aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Het onderzoek is ontstaan naar aanleiding van de stageperiode binnen de afdeling ouderenpsychiatrie van GGZ Ingeest.
Binnen het onderzoek stond de volgende hoofdvraag centraal: “Hoe ziet een dramatherapeutische module eruit waarin sprookjes worden ingezet om de zinervaring van depressieve ouderen te vergroten en hoe wordt deze module ervaren?”
Het ontwikkelen van de module had als doel de mogelijkheden van dramatherapie met depressieve ouderen onder de aandacht te brengen van (toekomstige) dramatherapeuten en de beroepspraktijk. Tevens had het onderzoek als doel een concreet voorbeeld en handvat te geven voor de behandeling van depressieve ouderen aan (toekomstige) dramatherapeuten binnen de beroepspraktijk.

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Academie Gezondheid en Vitaliteit |
Datum | 2012-09-05 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |