De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ons onderzoeksverslag op z'n kop!

Een kwalitatief praktijkgericht onderzoek naar een dramatherapeutische behandelproduct waarin de observatiemethode 'hutten bouwen' omgezet wordt tot een behandelvorm om sociale vaardigheden te stimuleren bij kinderen met ASS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ons onderzoeksverslag op z'n kop!

Een kwalitatief praktijkgericht onderzoek naar een dramatherapeutische behandelproduct waarin de observatiemethode 'hutten bouwen' omgezet wordt tot een behandelvorm om sociale vaardigheden te stimuleren bij kinderen met ASS

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Iedereen heeft in zijn leven wel eens een hut gebouwd. En daarmee een eigen plek gecreëerd waar fantasieën tot leven komen.
In dit kwalitatief praktijkgericht onderzoek wordt de observatiemethode ‘hutten bouwen’ in combinatie met sociale vaardigheden omgezet tot een behandelproduct voor kinderen met ASS.
Gedurende het onderzoek zal de volgende vraagstelling beantwoord worden:
Hoe ziet een effectief dramatherapeutisch behandelproduct eruit waarin de observatiemethode ‘hutten bouwen’ omgezet wordt tot een behandelvorm om sociale vaardigheden te stimuleren bij kinderen met ASS?
Via literatuurstudie worden de belangrijkste aspecten onderzocht gericht op kinderen met ASS, sociale vaardigheden bij kinderen met ASS en het bouwen van hutten. Er wordt ingegaan op hoe deze aspecten ingezet kunnen worden binnen dramatherapie.
Naast literatuurstudie richt dit onderzoek zich ook op hoe het behandelproduct in de praktijk is ervaren. In de praktijk wordt het behandelproduct uitgeprobeerd middels een pilot.
Belangrijke resultaten zijn opgenomen in het eindproduct, de module ‘Ons dorp op z’n Kop!’.
Uit de resultaten van het praktijkonderzoek kan geconcludeerd worden dat je in dramatherapie kunt werken met kinderen met ASS middels concrete materialen om de fantasie te prikkelen. Door het creëren van een eigen huttendorp met een eigen veilige plek kunnen kinderen met ASS sociale vaardigheden in spel oefenen en ontwikkelen. Door middel van de module ‘Ons dorp op z’n Kop!’ krijgen de kinderen een positieve groepservaring, wat voor kinderen met ASS erg belangrijk is.
Dit onderzoek is uitgevoerd in nauwe samenwerking met SBO de Schilderspoort in Zevenaar waar we het praktijkgedeelte van het onderzoek uitgevoerd hebben.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2013-01-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk