De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zorgt een laag koolhydraatdieet voor verbeteringen in het aerobe uithoudingsvermogen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zorgt een laag koolhydraatdieet voor verbeteringen in het aerobe uithoudingsvermogen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting Het doel van dit systematische literatuuronderzoek was het in kaart brengen van het effect van een laag koolhydraatdieet op het aerobe uithoudingsvermogen. Uit dit onderzoek kwamen aanbevelingen voortvloeien om aanpassingen te doen aan de huidige dieetbehandelingsrichtlijn wedstrijdsport.
Methode: Gedurende het systematisch literatuuronderzoek werden Pubmed, Cochrane en PlatformFM gebruikt om artikelen te zoeken. Een inclusiecriterium was dat de gebruikte literatuur gericht is op mensen in het algemeen, later werd nog toegespitst op onderzoeken met alleen duursporters. De artikelen werden beoordeeld aan de hand van de mate van bewijsvoering.
Resultaten: De koolhydraatbehoefte voor duursporters varieert tussen 3 tot 12 g/kg/dag naar mate de duur van de activiteiten toeneemt. De RCT’s hanteerde <2.5 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht gedurende een laag koolhydraatdieet. Laag koolhydraatdiëten zorgden voor uitputting van spierglycogeen. Tegelijkertijd verhoogde het de vetverbranding en bespaarde het lichaam koolhydraten op lichte tot matige intensiteit. Voordelen van een laag koolhydraatdieet waren: gewichtsverlies, afname van de bloeddruk (systolisch en diastolisch), afname van insulinewaarden (nuchtere toestand) en afname van de triglyceridenwaarden (vetpercentage zal dalen). Maar een laag koolhydraatdieet kan ook zorgen voor een tekort aan verschillende micronutriënten (calcium, magnesium, kalium, ijzer, foliumzuur en vitamine A,E, B1, B6).
Conclusie: Volgens de meest recente literatuur verbeterde een laag koolhydraatdieet niet direct het aerobe uithoudingsvermogen. Indirect waren er verschillende factoren die het aerobe uithoudingsvermogen konden verbeteren. Een aanbeveling was om korte periodes (7-14 dagen) een laag koolhydraatdieet uit te voeren om zo de vetverbranding te verhogen en de koolhydraatbehoefte te laten afnemen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
AfdelingAcademie Sport en Bewegen
Datum2013-12-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk