Leren turnen met een tablet
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Leren turnen met een tablet
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit ontwerponderzoek is onderzocht of leerlingen zich verbeteren in de hurksprong en in hun motivatie met behulp van digitale videofeedback tijdens de lessen Lichamelijk Opvoeding (LO). Daarbij wordt gekeken wat het verschil is in geslacht, onderwijstype en sportief zelfbeeld. Aan het onderzoek hebben 78 leerlingen van twee scholen in het voortgezet onderwijs mee gedaan. In drie lessen hebben de leerlingen les gekregen in de hurksprong met videofeedback waarbij gebruik gemaakt werd van mobiele telefoons en tablets. Van iedere leerling is er een begin- en eindbeoordeling van de hurksprong vastgesteld aan de hand van de videobeelden. De hurksprong is beoordeeld met behulp van een beoordelingsformulier met zes deelnameniveaus. De motivatie is onderzocht met behulp van de BREQ-2 vragenlijst. Het deelnameniveau maakt verschil in motivatie. Leerlingen met een lager deelnameniveau hebben een lagere motivatie en leerlingen met een hoger deelnameniveau hebben een hogere motivatie. Jongens hebben een hoger deelnameniveau en een hogere motivatie dan de meisjes. De leerlingen van havo/vwo hebben een hoger deelnameniveau en een hogere motivatie dan leerlingen van mavo. Leerlingen met een ‘minder’ sportief zelfbeeld hebben geen tot weinig stijging in deelnameniveau wanneer dit vergeleken wordt met leerlingen met een ‘neutraal’ of ‘meer’ sportief zelfbeeld. De leerlingen verbeteren in hun deelnameniveau van de hurksprong met behulp van de tablet, maar er is geen toegevoegde waarde van de tablet om de motivatie te verhogen.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | GVS Opleiding tot Leraar Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport |
Partner | Haagse Hogeschool |
Jaar | 2017 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |