Kastplaatsing: van onderwerp naar aanschafnummer: de gevolgen van een open magazijnopstelling voor de browsingtechnieken van bibliotheekgebruikers
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Kastplaatsing: van onderwerp naar aanschafnummer: de gevolgen van een open magazijnopstelling voor de browsingtechnieken van bibliotheekgebruikers
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De bibliotheek van het academische Institute of Social Studies in Den Haag is niet tevreden met het huidige UDC-classificatiesysteem voor kastplaatsing. De gebruikers, voornamelijk internationale studenten en academici, zijn ondanks een bibliotheektraining en instructiedocumenten te veel tijd kwijt om de huidige onderwerpsgeoriënteerde kastplaatsing voor boeken te doorgronden.
Onderzocht is wat de gevolgen zijn als de bibliotheek overstapt naar een open magazijnopstelling, ook wel numerus currens genoemd. Wat betekent dit met name voor de gebruikers op het gebied van browsingtechnieken? In het onderzoek zijn aspecten als publieksvriendelijkheid, informatievaardigheden en efficiency meegenomen.
Na afloop van dit onderzoek zijn de boeken in een open magazijnopstelling geplaatst. Het "browsen" gebeurt nu via nieuwe functies in de OPAC en andere online diensten die d.m.v. diverse workshops Information Literacy bij de studenten worden ingeintroduceerd.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | ICTM Informatiedienstverlening en -management |
Afdeling | Academie voor ICT & Media |
Partner | Institute of Social Studies |
Jaar | 2007 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |