De toekomst van duurzame mode bij mkb multi-brand retailers
De eerste onderzoeksresultaten van Next Fashion RetailWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De toekomst van duurzame mode bij mkb multi-brand retailers
De eerste onderzoeksresultaten van Next Fashion RetailWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Mkb multi-brand retailers die hun assortiment verduurzamen, nemen door tegenvallende omzetcijfers weer afscheid van duurzame merken. Dit vertraagt de transitie naar een duurzaam aanbod voor deze branche. Wat kunnen deze retailers doen om hun assortiment duurzame kleding beter te verkopen? Hoe is het gedrag van de consument en hoe kunnen retailers hier het beste op inspelen?
Om antwoordt te geven op bovenstaande vragen is Next Fashion Retail opgericht; een SIA onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners Modint, Inretall en Euretco. Next Fashion Retail onderzoekt hoe moderetailers de online en offline retailomgeving kunnen inzetten om de verkoop van duurzame kleding te stimuleren.
Mkb multi-brand retailers zijn winkeliers die kleding van diverse merken onder één dak (en website) verkopen. Deze retailers hebben een belangrijke functie: ze zorgen voor een uniek winkelaanbod en consumenten waarderen het persoonlijke klantcontact en advies. Juist door dit vertrouwen van de klant zijn zij mogelijk goede aanjagers van duurzame kledingconsumptie. Bovendien zijn zij intrinsiek gemotiveerd, duurzaamheid biedt de mkb multi-brand moderetailer een kans om zich te onderscheiden.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Business, Finance & Marketing |
Lectoraat | Lectoraat Circular Business |
Partners | TMO Fashion Business School, CUBE retail, Modint, Inretail, Euretco |
Datum | 2023-09-13 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |