De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Nutritional Assessment

Een kwalitatief onderzoek naar hoe gezondheidsvoorlichters van H/Health Point effectief gezondheidsinformatie kunnen communiceren naar toekomstige cliënten van de Nutritional Assessment faciliteit

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Nutritional Assessment

Een kwalitatief onderzoek naar hoe gezondheidsvoorlichters van H/Health Point effectief gezondheidsinformatie kunnen communiceren naar toekomstige cliënten van de Nutritional Assessment faciliteit

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Inleiding: De Haagse Hogeschool (De HHs) heeft een Nutritional Assessment (NA) faciliteit, waar met geavanceerde meetapparatuur metingen gedaan worden door gezondheidsvoorlichters. Uit eerdere activiteiten met de apparatuur bleek dat (toekomstige) gezondheidsvoorlichters moeten werken aan de competentie om meetresultaten begrijpelijk en helder aan cliënten te communiceren en dat het enkel overhandigen van de uitslagformulieren van de apparaten, niet voldoende is om de meetresultaten te communiceren naar cliënten. Elk apparaat heeft een eigen uitslagformulier. De uitslagformulieren vergen gevorderde kennis en vaardigheden van de cliënt om ze te begrijpen en toe te passen. De apparaten meten op verschillende wijzen (bio-impedantie en luchtdrukverplaatsing) een aantal dezelfde parameters, waardoor er verschil kan zijn in resultaten van dezelfde parameters. Dit leverde verwarring op bij eerder gemeten personen. In de toekomst moet deze verwarring worden voorkomen. De doelstelling van dit onderzoek was om te onderzoeken op welke manier gezondheidsvoorlichters effectief meetresultaten van de NA faciliteit kunnen communiceren naar cliënten en hoe gemeten personen oordelen over de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van de informatie die zij kregen van de gezondheidsvoorlichter. Theoretisch kader: Gezondheidsvoorlichters moeten rekening houden met de gezondheidsvaardigheden (de vaardigheden om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen en toe te passen om onderbouwde keuzes te maken voor het behouden/ behalen van een goede gezondheid) van een individu. Hoewel de vaardigheden deels door individuele factoren wordt bepaald, heeft de gezondheidsvoorlichter hier invloed op via de mondelinge en schriftelijke kwaliteit van de informatie die de gezondheidsvoorlichter aan de cliënt geeft. Methode: De verschillende uitslagformulieren werden beoordeeld met behulp van een checklist voor gezondheidsmateriaal, om te onderzoeken welke knelpunten de uitslagformulieren opleveren. Een resultatenformulier werd ontwikkeld, deels op basis van de eerder genoemde checklist, om een samenvatting/overzicht te geven van de belangrijkste meetresultaten afkomstig van de NA faciliteit. De studiepopulatie (n=16) onderging een viertal metingen op het gebied van lichaamssamenstelling en ruststofwisseling. Hierna volgde een half gestructureerd open interview om het oordeel van de studiepopulatie te onderzoeken. Vragen werden gesteld over de communicatievaardigheden van de gezondheidsvoorlichter, de gebruikte schriftelijke hulpmiddelen en de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van de informatie die zij hebben gekregen bij de NA faciliteit. Resultaten: Alle respondenten oordeelden positief over de communicatievaardigheden van de gezondheidsvoorlichter en er waren geen onduidelijkheden meer na het meettraject. Ze vonden de informatie begrijpelijk. Het resultatenformulier werd grotendeels beoordeeld als een duidelijk overzicht, door kleur-, en tabelgebruik. De respondenten wilden met de meetresultaten hun leefstijl aanpassen om hun resultaten te veranderen, of zij zagen de meetresultaten als bevestiging als zij al bezig waren met het realiseren van hun gezondheidsdoelstellingen. Conclusie: Gezondheidsvoorlichters kunnen effectief meetresultaten communiceren door hun communicatievaardigheden te trainen en de ontwikkelde handleiding te gebruiken bij het communiceren van meetresultaten aan (toekomstige) cliënten. Discussie: De studiepopulatie was klein en bestond uit personen die de Nederlandse taal goed beheersen. Daarom zijn de resultaten niet generaliseerbaar voor iedereen. Onderzoek met andere studiepopulaties is nodig om te bepalen of de communicatie van de meetresultaten ook voor andere doelgroepen effectief is. Het resultatenformulier moet verder verbeterd worden.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingGZH Voeding en Diëtetiek
AfdelingAcademie voor Gezondheid
PartnersDe Haagse Hogeschool
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk