De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Eindrapportage ontwerp “De Krattenuitvouwmachine”

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Eindrapportage ontwerp “De Krattenuitvouwmachine”

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De huidige machine heeft problemen qua storingen, vuilafvoer en capaciteit. De vraag hierbij is of er met behulp van methodisch ontwerpen een krattenuitvouwmachine ontworpen kan worden, met als hoofdfuncties: verenkelen, uitvouwen, vastklikken en schoonzuigen van vouwkratten, die voldoet aan de machinerichtlijnen en een capaciteit levert van 48 stuks per minuut.

Het doel van de opdracht is een uitgewerkt 3D model van het eindconcept. Dit ontwerp moet getoetst worden aan de opgestelde eisen en wensen.

Als eerste is er een marktonderzoek gehouden. Hieruit blijkt dat er veel verschillende oplossingen bestaan van machines die in de opdracht genoemde type kratten kunnen openen. Er bestaan echter niet veel machines die kratten kunnen openen van verschillende types. Ook blijkt bij het onderzoek dat geen enkele machine de takttijd van 1.25 seconden kan behalen, die beschreven staat als eis voor de machine.

Verder zijn er duidelijke verschillen tussen de drie type kratten die geopend moeten worden door de krattenuitvouwmachine. Met het ontwerpen van de concepten moet rekening gehouden worden met verschillende vouwvolgordes, afmetingen en unieke krateigenschappen die elk type heeft.
Als eerste zijn alle functies waaraan de machine moet voldoen uitgeschreven in hoofd- en deelfuncties. Om de volgorde van de deelfuncties te bepalen, is er voor elk type krat een functieboomschema gemaakt. Hieruit blijkt dat bij de IFCO 4320 krat, alle deelfuncties achter elkaar uitgevoerd moet worden. Voor dit type krat is dus voor elk deelfunctie de minste tijd beschikbaar om de takttijd te behalen. Omdat de volgorde van functies, en ook de oplossingen die nodig zijn om de deelfuncties uit te kunnen voeren verschillen, is besloten om van elke type krat een apart morfologisch overzicht te maken. Hieruit zijn twee concepten gegenereerd per krat.

De concepten zijn getoetst aan de hand van weegfactoren uit de Kesselring-methode. Met deze methode worden de fabricage en variabele functionele eisen met elkaar vergeleken. Daaruit krijgt concept 2 van IFCO 4314 de hoogste totaalscore. Dit concept bestaat uit een grijper met luchtcilinder die de noord- en zuidzijde van de krat opent. Klemcilinders openen hierbij de oost- en westzijde. De krat wordt getransporteerd over een vlakke band.
Met de andere beste concepten is het ontwerp gemaakt, bestaand uit vijf machinedelen die alle type kratten kunnen openen. Deze bestaat uit een flessenkettingband, klemcilinders, grijperfunctie van de zijkant, pushers die door de bodem de zijdes van de kratten openen en een grijperfunctie van bovenaf voor de EUROPOOL krat.

Uit het ontwerp is een overzicht voor machinehandelingen gemaakt. Daaruit is een takttijd berekening gemaakt. Uit de analyse blijkt dat het niet mogelijk is om één machine een capaciteit te laten behalen van 48 kratten per minuut. Per type krat is uitgerekend hoe lang de machine er over doet om alle functies te laten uitvoeren. De capaciteit van de machine is 26 kratten per minuut voor de EUROPOOL 15404 , 16 kratten per minuut voor de IFCO4314 en 14 kratten per minuut voor de IFCO4320. Om de capaciteit van 48 stuks per minuut te behalen moeten er meerdere machines parallel staan met één of meer aanvoerlijnen. Er zijn er voor de EUROPOOL 15404 twee machines, IFCO 4314 drie machines en IFCO 4320 kratten vier machines nodig.
De machine kan geoptimaliseerd worden om de takttijd te kunnen verbeteren. Hierbij kan advies gevraagd worden bij toeleveranciers. Hiermee kan onderzocht worden of de takttijd verbeterd kan worden en de capaciteit van 48 kratten per minuut behaald kan worden met minder machines.

Het schoonzuigen gaat gebeuren na de machine. De transporttijd is gelijk aan de invoertijd. Daarbij geldt dat de schoonmaaktijd even snel moet gaan als de handelingstijd van de machine.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingTIS Werktuigbouwkunde
AfdelingFaculteit Technologie, Innovatie & Samenleving
PartnerModis Engineering, Rotterdam
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk