De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Is authenticiteit 4 real?

Wat is authenticiteit in de Nederlandse populaire muziek eigenlijk? En is het te leren?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Is authenticiteit 4 real?

Wat is authenticiteit in de Nederlandse populaire muziek eigenlijk? En is het te leren?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek heeft als hoofdvraag: Wat is authenticiteit in de Nederlandse
populaire muziek eigenlijk? En is het te leren? In het eerste
deel van het onderzoek wordt gedefinieerd wat een popartiest is en
wat de Nederlandse populaire muziek is. Vervolgens wordt er vanuit
drie invalshoeken gekeken naar de theorie over authenticiteit, namelijk
filosofie, sociale context en economische context. Vanuit deze invalshoeken
worden zes kenmerken geformuleerd om authenticiteit in de
Nederlandse populaire muziek te kunnen duiden. Ter illustratie worden
vier bekende Nederlandse artiesten beoordeeld op hun authenticiteit
ten aanzien van deze zes kenmerken.
In het tweede deel van het onderzoek zijn drie interviews met
popartiesten opgenomen. De betreffende artiesten worden in de receptie
van hun werk vaak authentiek genoemd. Tijdens de interviews is
gezocht naar opvattingen over authenticiteit, maar ook naar werkwijzen
en methodes om tot authentieke populaire muziek te komen.
In het derde en laatste deel van dit onderzoek zijn, op basis
van de kenmerken uit het eerste deel en de adviezen, opvattingen en
methodes uit het tweede deel een aantal opdrachten geformuleerd.
Deze opdrachten zijn in de praktijk gebracht op de Minerva Academie
voor Popcultuur met als doel studenten de eigen authenticiteit te laten
onderzoeken aan de hand van artistieke resultaten. Vanuit de resultaten
van deze onderwijsbijeenkomsten rond authenticiteit worden conclusies
getrokken en aanbevelingen gedaan voor popopleidingen die
authenticiteit willen implementeren in het eigen curriculum. De belangrijkste
conclusie is dat het implementeren van authenticiteit als vraagstuk
in het poponderwijs door middel van een aantal opdrachten een
positieve uitwerking heeft op de eigen waardering van het materiaal
dat de studenten maken..
Samenvatting ook in het Engels

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingMaster Kunsteducatie
Jaar2017
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk