De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Creativiteit is een eigenschap die bijna iedereen in meer of meerdere mate bezit, alleen moet het bij de één meer ontwikkeld worden dan bij de ander. Een intake voor een creatieve vakschool, waarbij alleen naar het actuele niveau van een kandidaat wordt gekeken, doet daarom geen recht aan de ontwikkelmogelijkheden. Een intake waarbij meer naar de mogelijke ontwikkeling van een kandi-daat wordt gekeken lijkt een meer adequate aanpak. Dit vraagt een andere houding van de kandidaat. Hoe laat deze zien waarin hij zich wil ontwikkelen? Dat blijkt nog een moeilijke weg. De voorgestelde intake procedure nodigt uit om op een andere wijze naar het gemaakte werk te kijken, maar het is ook belangrijk dat de kandidaat bewust een motivatie tot ontwikkeling laat zien. De kandidaat is qua leef-tijd net in de fase gekomen waarop hij kan reflecteren, maar leerdoelen bedenken is nog een moeizaam proces. En de kandidaat heeft eigenlijk maar één doel: aangenomen worden. Dit onderzoek laat zien dat een ontwikkelingsgerichte intake sterk afhankelijk is van een goede procedure, maar zeker afhankelijk is van goed opgeleide en bekwame intakers. Zonder die laatste factor is een ontwikkelingsgerichte intake bijna onmogelijk.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingMaster Kunsteducatie (Joint Degree opleiding)
AfdelingAcademie Minerva - Beeldende Kunst en Vormgeving
Datum2017-06
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk