De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Beïnvloedende factoren bij het opstellen van interventies

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Beïnvloedende factoren bij het opstellen van interventies

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Tijdens verschillende ontwikkelingsfasen van het kind kunnen risicofactoren zich voordoen die invloed
hebben op de ontwikkeling. De JGZ (jeugdgezondheidszorg) brengt risicofactoren in kaart met behulp
van de risicobalans waarna interventies worden opgesteld om de veilige ontwikkeling van het kind te
waarborgen. Het opstellen van interventies en wat daarbij beïnvloedende factoren zijn is niet
inzichtelijk binnen team JGZ ADL (Appingedam Delfzijl Loppersum).
Doelstelling
Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de beïnvloedende factoren die een rol spelen bij
de keuzes van de JGZ-professionals voor het opstellen van diverse interventies binnen team JGZ
ADL. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke beïnvloedende factoren spelen een
rol in de keuzes van de JGZ-professionals (jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen) van team JGZ
ADL bij het opstellen van diverse interventies. Het inzichtelijk maken hiervan is onderdeel van het
onderzoek naar de risicobalans en is de eerste stap naar het overkoepelende doel van team JGZ
ADL. Bij het overkoepelende doel hoort de vraag of de risicobalans een voorspeller is voor
ontwikkelingsproblemen beschreven in de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ).
Methode
Dit onderzoek heeft een kwalitatief design met als dataverzamelingsmethode topicinterviews. De
topics zijn opgesteld aan de hand van het theoretisch kader. Met behulp van de topics hebben de
onderzoekers individuele open interviews afgenomen. Respondenten in dit onderzoek zijn werkzaam
bij team JGZ-ADL en zijn jeugdverpleegkundige of jeugdarts.
Resultaten en conclusie
Uit de interviews zijn twaalf beïnvloedende factoren gevonden. In totaal zijn er zeven externe en vijf
interne beïnvloedende factoren gevonden. De externe factoren zijn: actuele problematiek gezin, eigen
jeugd ouders, risicofactoren en beschermende factoren, zorgvraag en zorgaanbod, motivatie van
ouders, veiligheid kind en overleg met collega. De interne factoren zijn: normen en waarden JGZprofessional,
werkervaring JGZ-professional, scholing JGZ-professional, persoonlijke ervaring;
moeder geworden en preventief werken JGZ-professional. De veiligheid van het kind wordt als
middelpunt gezien in de geleverde zorg van de JGZ-professional. Uit de interne factor ‘normen en
waarden JGZ-professional’ kan geconcludeerd worden dat ze bij alle JGZ-professionals een rol spelen
maar dat zij niet exact kunnen vertellen in welke mate en op welke manier. Wel geven respondenten
aan hun eigen normen en waarden op de achtergrond te zetten, zolang de veiligheid van het kind
gewaarborgd is. Daarnaast komt naar voren dat het krijgen van kinderen kan bijdragen aan het beter
kunnen verplaatsen in de rol als ouder en het eerder herkennen van signalen vanuit de persoonlijke
ervaring als ouder. Preventief werken is bij alle beïnvloedende factoren overkoepelend en vormt
samen met de externe factor ‘veiligheid van het kind’ de basis voor het opstellen van interventies.
Aanbeveling
Respondenten gaven aan het moeilijk te vinden wat voor rol normen en waarden precies spelen. De
aanbeveling is om dit bespreekbaar te maken tijdens intervisiemomenten met het team of tijdens een
teamoverleg. Hierdoor kan meer inzicht verkregen worden in de rol van eigen normen en waarden.
Om onderzoek te doen naar het overkoepelende doel kan onderzocht worden hoe interventies
opgesteld worden aan de hand van de SDQ (strengths and difficulties questionnaire). De uitkomsten
van dat onderzoeken kunnen met de uitkomsten van dit onderzoek vergeleken worden. Om tevens
onderzoek te doen naar het overkoepelende doel kunnen overeenkomsten onderzocht worden in de
uitkomsten van de risicobalans en de SDQ. Dit kan een bijdrage leveren aan de vraag of de
risicofactoren van de risicobalans een voorspeller zijn van de SDQ-score op latere leeftijd.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingHBO-Verpleegkunde
AfdelingAcademie voor Verpleegkunde
Datum2020-06-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk