De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Theatraal burgerschap

Actieonderzoek naar de didactische mogelijkheden van forumtheater voor burgerschap in het voortgezet onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Theatraal burgerschap

Actieonderzoek naar de didactische mogelijkheden van forumtheater voor burgerschap in het voortgezet onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In deze rapportage wordt actieonderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de
theaterdidactiek van forumtheater voor het vormgeven van burgerschapsonderwijs in het
voortgezet onderwijs. Burgerschapsonderwijs is volgens de overheid van groot belang in onze
huidige samenleving vol diversiteit. Onderwijs speelt hierin een rol, omdat de school kan
worden gezien als een afspiegeling van onze samenleving met haar diversiteit en culturele
verschillen. De burgerschapsopdracht is opgenomen in de Wet op het voortgezet onderwijs,
maar het lukt scholen tot nu toe niet om burgerschapsonderwijs concreet vorm te geven.
In dit actieonderzoek wordt er vanuit democratische kennisontwikkeling met theaterdocenten
en leerlingen gezocht naar onderwijsontwikkeling waarbij theater en burgerschapsonderwijs
versmelten. In de nadere verkenning is in de literatuur gezocht naar de definitie, domeinen,
sociale taken en burgerschapscompetenties van burgerschapsonderwijs. Verder is er gezocht
naar de mogelijkheden van toegepast theater om burgerschapsonderwijs tot leven te brengen
en is er gekozen om verder te werken vanuit het politieke en maatschappelijke forumtheater;
een theatervorm onder de paraplu van het toegepast theater. Vervolgens is er een lesontwerp
ontwikkeld, welke in dit actieonderzoek verder getest is. De uitvoering is gedaan in de
theaterlessen van drie tweede klassen van verschillende leerniveaus en is gemonitord in drie
cycli. De leerlingen hebben het thema “omgaan met elkaar en omgaan met verschillen” verkend
in beeldentheater, hebben een personage binnen het anti-model verdiept en gespeeld en
hebben middels theatrale interventies de situatie in het stuk veranderd. De leerlingen zijn in dit
geval zowel acteur als publiek geweest. In het actieonderzoek zijn de drie cycli geëvalueerd
middels focusgroepen met leerlingen en docenten, schriftelijke lesobservaties en notulen van
docentenbijeenkomsten. Tussendoor zijn er verbeteringen geformuleerd om het
actieonderzoek te versterken.
Samenvatting ook in het Engels.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingMaster Kunsteducatie
AfdelingAcademie voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Popcultuur MINERVA
Jaar2018
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk