De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Op weg van Noord naar Best

Een kwalitatieve interviewstudie in de Noordelijke regio over de rol van culturele instellingen bij de ontwikkeling van jong theatertalent

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Op weg van Noord naar Best

Een kwalitatieve interviewstudie in de Noordelijke regio over de rol van culturele instellingen bij de ontwikkeling van jong theatertalent

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op weg van Noord naar Best is een kwalitatieve interviewstudie naar de
optimalisering van talentontwikkeling -op het gebied van theater voor jongeren- in
het Noorden van Nederland. Om te achterhalen welke rol vier culturele organisaties
-uit de drie Noordelijke provincies- spelen bij het identificeren, vormen en begeleiden
van jong theatertalent zijn in de periode van oktober 2016 tot juni 2017 acht
semigestructureerde interviews afgenomen. Vier interviews zijn met aanbieders die
zich richten op jongeren en talentontwikkeling als kerntaak hebben. De andere vier
interviews zijn met jong volwassen talenten die -binnen de discipline theater- een
talentontwikkelingstraject in het Noorden hebben afgelegd en recentelijk op een
kunstvakopleiding zijn aangenomen.
In de podiumkunsten zijn de afgelopen jaren veel nieuwe initiatieven en
werkwijzen op het gebied van talentontwikkeling ontstaan. Ruim tachtig procent
van de culturele instellingen ziet talentontwikkeling als onderdeel van hun visie, of als
kerntaak (Bussemaker, 2015, p. 13). De invulling die de instellingen aan
talentontwikkeling geven, is echter zeer divers. Bovendien is er onvoldoende zicht op
hoe de vormgeving van talentontwikkeling in de praktijk uitpakt.
Deze kwalitatieve interviewstudie geeft inzicht in de manier waarop de vier
organisaties invulling geven aan hun kerntaak: het ontwikkelen van talent. Middels
de ervaringen van vier talenten -die zich voor een aantal seizoenen aan deze vier
organisaties verbonden hebben- wordt ook het effect van de werkwijze inzichtelijk
gemaakt.
In het conceptuele kader richt ik mij op de begrippen talent en
talentontwikkeling. Door de veelheid aan praktijken zijn deze begrippen diffuus
geworden. Naast de bestudeerde literatuur dienen de beleidsplannen van de
betrokken organisaties en recent landelijk onderzoek naar talentontwikkeling als
aanvullend bronmateriaal. Middels de verzamelde data kom ik tot adviezen voor
een optimalisering van talentontwikkeling op het gebied van theater in het Noorden.
De voornaamste conclusies die uit het onderzoek getrokken kunnen worden zijn:
• Om de talenten voor te bereiden op een diverse kunstpraktijk is een expliciete
profilering van de verschillende talentontwikkelingsorganisaties en een
sterkere verbinding met elkaar en het (kunstvak)onderwijs van belang.
• De rol van de docent is niet enkel die van vakleraar, maar tevens die van
coach, wiens taak het is de talenten te informeren over hun mogelijkheden
en hen in elke fase van hun ontwikkeling op het juiste niveau uit te dagen, te
stimuleren en desgewenst door te verwijzen.
Samenvatting ook in het Engels.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingMaster Kunsteducatie (Joint Degree opleiding)
AfdelingAcademie Minerva - Beeldende Kunst en Vormgeving
Jaar2017
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk