De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Online advies voor laaggeletterden

Rechten:

Online advies voor laaggeletterden

Rechten:

Samenvatting

Maar liefst 1,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd, wat wil zeggen dat zij, door tal van oorzaken, grote moeite hebben met lezen en schrijven. Dit komt bijvoorbeeld doordat zij weinig of geen scholing hebben gehad of omdat zij thuis een andere taal spreken dan het Nederlands. Deze groep mensen gebruikt voornamelijk de traditionele communicatie kanalen als de telefoon of een loket, wanneer zij informatie of advies wensen. Organisaties bieden echter steeds meer online advies en informatie aan om minder afhankelijk te zijn van duurbetaald persoonlijk advies per telefoon of loket. Deze situatie was ook van toepassing bij het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is een door de overheid gesubsidieerde organisatie die iedereen met een juridisch probleem gratis advies geeft. Een groot deel van hun klanten zijn laaggeletterd. Na bestudering van de webstatistieken van de nieuwe website van het Juridisch Loket, bleek dat het gebruik van het vraag & antwoord gedeelte (online advies), niet was toegenomen. Ondanks dat het online advies op de website bestond uit geredigeerde teksten die aangepast waren aan de doelgroep. Vanuit deze probleemstelling is de volgende onderzoeksvraag ontstaan: “Hoe kan online advies van dienstverleners worden verbeterd door gebruik te maken van visueel rijke content en interactie, zodat een laag opgeleide en laaggeletterde doelgroep dit als alternatief gaat zien voor persoonlijk of telefonisch advies?”

Toon meer
OrganisatieHogeschool Rotterdam
OpleidingCommunication & Multimedia Design
InstituutCMI
Lectoraat
Gepubliceerd in
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk