De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:

Open access

Rechten:

Samenvatting

Het Bedrijf is al bijna vijftig jaar hét tijdschrift voor jonge (aanstaande) ouders. Deze scriptie is geschreven in opdracht van Het Bedrijf om onderzoek te doen naar de positionering van video’s op de website van Het Bedrijf. De onderzoeker is Michelle van der Tol. Het onderzoek is ontstaan naar aanleiding van het offline halen van het videokanaal XXX Het Bedrijf dat Het Bedrijf in juni 2015 samen met XXX lanceerde.
De probleemstelling van dit onderzoek luidt als volgt:
‘Hoe kan een videopagina van Het Bedrijf zich positioneren op de videomarkt, gekeken naar haar key factors for success, de klantbehoeften en de positionering van de concurrenten op dezelfde markt?’
De bijbehorende doelstelling luidt als volgt:
‘Inzicht geven in de key factors van een videopagina van Het Bedrijf ten opzichte van de video’s van de concurrenten en hoe deze passen binnen de wensen van de volgers van Het Bedrijf, teneinde een advies te geven over een nieuwe marketingstrategie voor een videopagina van Het Bedrijf om zo streamstarts en advertentie-inkomsten te genereren.’
Voor de uitvoering van dit onderzoek is het 3C-model van Kenichi Ohmae gehanteerd. Met dit model worden drie aspecten van positionering gemeten: de klantbehoeften, de sterke punten van de organisatie en de positionering van de concurrenten op de markt. Aan de hand van deze theorie zijn er drie hypothesen opgesteld die tijdens het onderzoek bewezen of ontkracht worden. De hypothesen van dit onderzoek richten zich voornamelijk op het aspect ‘klanten’.
Tijdens het onderzoek heeft de onderzoeker gebruik gemaakt van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Het kwalitatieve gedeelte richtte zich op het ontdekken van de sterke punten van Het Bedrijf door middel van gesprekken met twee medewerkers die dicht bij Het Bedrijf en de ontwikkeling van video’s voor op de website staan. Het kwantitatieve onderdeel is uitgevoerd door middel van een online enquête, verstuurd naar de abonneehouders van het tijdschrift van Het Bedrijf en volgers van de mailingslijsten. Deze enquête richtte zich op de klantbehoeften omtrent (ouderschaps)video’s. Naast deze fieldresearch is er deskresearch gedaan naar de concurrenten van de videopagina en de positionering van deze concurrenten op de videomarkt.
Door middel van de resultaten uit de fieldresearch zijn er door de onderzoeker diverse conclusies en aanbevelingen geformuleerd, die uiteindelijk verwerkt zijn in een implementatieplan voor Het Bedrijf. Zo concludeert de onderzoeker uit de deskresearch dat videocontent op de website van Het Bedrijf weinig tot geen directe concurrentie heeft met eenzelfde concept. Sterke concurrenten zijn bijvoorbeeld YouTube en Vimeo, maar deze partijen bieden weinig Nederlandse content wanneer het gaat om ouderschapsvideo’s.
Hoewel we in een digitale wereld leven wordt duidelijk dat veel (aanstaande) ouders toch geen interesse hebben om video’s te kijken over het ouderschap. Zij lezen liever. Wie toch naar video’s over het ouderschap zoekt heeft de meeste interesse in video’s die informatie en tips geven, zoals tips voor het opmaken van een babybedje of de eerste keer de nageltjes van de baby knippen. Hierbij is het belangrijk om de video’s kort en krachtig te houden en voornamelijk informatief in te steken.
Belangrijk is om een betrouwbare videopagina neer te zetten met informatieve video’s in diverse onderwerpen, die herkenbaar zijn voor de doelgroep met weinig nonsens en met deskundige informatie. Deze video’s moeten passen binnen de pay-off van Het Bedrijf en het merk dient deze te verspreiden door middel van het brede portfolio dat het merk bezit.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerHet Bedrijf
Datum2016-11-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk