De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Passend onderwijs vind je buiten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Passend onderwijs vind je buiten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De ontwikkeling van groene schoolpleinen is een reactie op de maatschappelijke trend van steeds minder buitenspelen en steeds minder contact met natuur, terwijl in dezelfde periode de psychische problematiek bij kinderen en jongeren is toegenomen. In het basisonderwijs ervaren leerkrachten de
problemen die hieruit voortvloeien aan den lijve, omdat het aantal leerlingen dat extra zorg behoeft hand over hand toeneemt. In antwoord op deze trend zijn ‘groene’ initiatieven ontstaan, zoals ‘Groene schoolpleinen’ ter ondersteuning van het onderwijsleerproces. Natuur ondersteunt en stimuleert de ontwikkeling van kinderen, zoals op het vlak van gerichte aandacht en concentratie (Hovinga 2013).

OrganisatieHogeschool Leiden
AfdelingFaculteit Educatie
LectoraatNatuur en Ontwikkeling Kind
Gepubliceerd inZorg primair Uitgave: mei, Pagina's: 28-30
Datum2014-05
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk