De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Online meebewegen met de klant

Afstudeeronderzoek naar versterking van digitale betrokkenheid

Open access

Rechten:

Online meebewegen met de klant

Afstudeeronderzoek naar versterking van digitale betrokkenheid

Open access

Rechten:

Samenvatting

In 2014 heeft de organisatie onderzoek gedaan naar op welke socialmediakanalen de klanten van de organisatie zich bevonden. Uit het onderzoek kwam Facebook als belangrijkste kanaal en de organisatie startte enthousiast met het gebruiken van eigen Facebookpagina’s voor de locaties. Een strategie om via social media betrokkenheid met de doelgroep te vergroten, ontbreekt echter nog. Met dit onderzoek wil de organisatie inzicht krijgen in de wensen en behoeften van de doelgroep met betrekking tot social media. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek gaat de organisatie een socialmediastrategie ontwikkelen.

De centrale vraag van het onderzoek luidt: ‘Wat kan de organisatie doen om online betrokkenheid bij de doelgroep te genereren door middel van een socialmediastrategie?’

Het onderzoek is gestart met een situatieschets en een literatuurstudie. Er zijn verschillende theorieën bestudeerd over betrokkenheid door middel van social media. De gekozen centrale theorie is Six Stages of Social Business Transformation (2013) van Li en Solis. Zij beschrijven richtlijnen en factoren voor organisaties om succes te verkrijgen op socialmediagebied op verschillende niveaus van betrokkenheid. Daarnaast geven zij aanbevelingen en checklijsten voor het groeien van de ene fase naar de andere.

Deze theorie vormt de basis voor de volgende hypothesen:
1. Wanneer een organisatie vermaak aanbiedt op social media, dan ontstaat er betrokkenheid onder de volgers.
2. Wanneer een organisatie meer deelbare content zoals blogposts, infographics en video’s aanbiedt op social media, dan zal de betrokkenheid van de volgers toenemen.
3. Wanneer een organisatie ondersteuning aanbiedt via social media, dan leidt dit tot betrokkenheid.

De hypothesen zijn getest met enquêtes onder de klanten van de organisatie. De vragen waren gericht op de activiteit op Facebook en op de interesses met betrekking tot content van de organisatie. De theorie en de resultaten van de enquêtes geven inzicht in hoe actief de klanten zijn op het sociale medium Facebook en wat zij daar wensen te zien. Vanuit de enquêtes blijkt dat het zien van de activiteiten van de kinderen ruime interesse heeft van de klanten. Ook geven de klanten aan dat praktische informatie over de opvanglocatie van het kind en nieuws over kinderen en kinderopvang, onderwerpen zijn die de respondenten willen terugzien op de Facebookpagina’s van de organisatie.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
Datum2015-06-20
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk