De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Consumentgericht bouwen vóór de consument: een ontwikkelingsconcept met als resultaat de woonwensen van de, op basis van het WIN-model gesegmenteerde, Nederlandse bevolking

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Consumentgericht bouwen vóór de consument: een ontwikkelingsconcept met als resultaat de woonwensen van de, op basis van het WIN-model gesegmenteerde, Nederlandse bevolking

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Vanuit overheidsbeleid, de laatste Nota Wonen uit 2000, wordt een consumentgerichte aanpak van woningbouw na gestreefd. Janssen de Jong Projectontwikkeling werkt tot op heden, ruim vijf jaar na het verschijnen van de Nota, echter nog steeds op de traditionele wijze.
Kortgeleden is echter een nieuw concept ontwikkeld door Janssen de Jong Projectontwikkeling: i-BUILD genaamd. Dit concept is een vorm van consumentgericht bouwen, die ook wel bekend staat als consumentgericht bouwen met de consument. Het blijkt dat dit concept toch niet geheel de juiste wijze van een consumentgerichte aanpak is. Ondanks het voordeel dat de consument veel keuzevrijheid krijgt (en zodoende altijd een woning krijgt wat aansluit op zijn of haar wensen), blijkt dat er ook veel zwaarwegende tegenargumenten
van het concept zijn. Zo worden bijvoorbeeld de vrij op naam prijzen van woningen hoger en zal de tijd die het ontwikkelingsproces inneemt fors langer worden.
Janssen de Jong wil in de toekomst werken met een concept waarbij het voordeel van consumentgericht bouwen met de consument, het aanbod dat goed aansluit op de vraag
(geboden door een grote mate van keuzevrijheid), behouden blijft, maar waarbij de voordelen van de traditionele wijze ook in uitkomen. De woningprijzen en de tijdsduur van een project moeten dus zoveel mogelijk gelijk blijven en mogen dus niet negatief wijzigen zoals bij i-BUILD het geval was. Het idee was een concept te creëren dat uit ging van consumentgericht bouwen voor de consument; een doelgroepgerichte aanpak.
Het doel was te komen tot een voor Janssen de Jong Projectontwikkeling makkelijk toepasbaar en consumentgericht concept waarbij de woonwensen van de consument duidelijk in kaart zijn gebracht. In korte tijd moet duidelijk worden voor wie er woningen ontwikkeld moeten worden en wat voor de gekozen doelgroep de specifieke woonwensen zijn.
Het resultaat is een concept dat uitgaat van een doelgroepgerichte aanpak. De doelgroepen zijn gevonden door middel van een segmentatie van de Nederlandse bevolking op basis van leefstijlen. Na een multicriteria analyse is gekozen gebruik te maken van een
leefstijlbenadering van TNS NIPO: het WIN-model. Het WIN-model levert acht mogelijke doelgroepen. Door middel van het doorlopen van een duidelijk uitgewerkt proces, kan vervolgens bepaald worden voor welke doelgroep er op een vooraf bepaalde locatie gebouwd kan gaan worden. Wanneer bekend is voor welke doelgroep er gebouwd kan worden, is direct duidelijk wat voor woning er gewenst is. Voor elke doelgroep is immers een document opgesteld met daarin duidelijk genoemd: het psychologisch profiel, de woningvoorkeur en de te volgen marketingbenadering van de doelgroep.
Hiermee is het doel bereikt. Er is een makkelijk toepasbaar, consumentgericht concept ontwikkeld, waarbij de woonwensen van de consument duidelijk in kaart zijn gebracht. In korte tijd is duidelijk voor wie er woningen ontwikkeld moeten worden en wat voor de gekozen doelgroep de specifieke wooneisen zijn.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBouwtechnische Bedrijfskunde
AfdelingGebouwde Omgeving
Jaar2006
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk