De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

ARA in en op de markt van direct marketing.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

ARA in en op de markt van direct marketing.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze analyse is uitgevoerd in opdracht van de ARA Groep en is geschreven in het kader van een afstudeerrapport aan de Hogeschool Utrecht. Het onderwerp van analyse zijn de adverteerders en
hun houding ten opzichte van de markt van direct marketing. Het doel van het onderzoek is inzicht te verkrijgen in de ideeën en overtuigingen van adverteerders over direct marketing. Er is onderzocht welke positioneringen de concurrenten van ARA Direct innemen, wat er leeft onder de adverteerders met betrekking tot direct marketing en hoe adverteerders hun ideale reclamebureau zien.
De combinatie van theorie, praktijk, concurrentieanalyse en interviews met adverteerders is uitgangspunt voor de aanbevelingen. Het doel van de aanbevelingen is om een antwoord te geven op de problematiek die bij ARA leeft omtrent haar positionering en de daaruit voortvloeiende proposities. Hierbij moet er op gelet worden dat de aanbevelingen geplaatst zijn in de context van het heden.
Vroeger stond ‘dm’ simpelweg voor direct marketing en was het meest gebruikte middel de direct mail. Ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie dragen er aan bij dat
direct marketing een vlucht neemt. Onder invloed van de ontwikkelingen in de technologie is het media-aanbod enorm uitgebreid. Een gevolg hiervan is de fragmentatie van het mediapubliek, waardoor de manier waarop consumenten bereikt moeten worden, is veranderd.
Voor ARA betekent dit dat men moet blijven inspelen op technologische ontwikkelingen op communicatiegebied. Dit betekent, flexibel inspelen op nieuwe ontwikkelingen, omdat een deel van de reclamebudgetten verplaatst zal worden naar nieuwe concepten. De convergentie van de media en de fragmentatie van de mediaconsumptie vragen om een geïntegreerd multimediaal pakket van diensten.
Bij ARA heerst er onduidelijkheid over deze multimediale integratie en over de vraag of deze feitelijke integratie bij adverteerders ook is doorgedrongen. Met de huidige positionering van ARA, met de disciplines ARA Direct, ARA M/V en ARA Advertising, is duidelijkheid gewenst over hoe adverteerders tegen de veranderingen in het vakgebied en medialandschap aankijken. Omwille van de (h)erkenning van de expertise door adverteerders is op dit vlak informatie nodig over de motieven en de afwegingen bij een bureauselectie door adverteerders en specifiek binnen deze communicatiediscipline.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerARA Groep (Algemene Reclame Associatie Groep); Communicatieadviesbureau (Rotterdam)
Datum2008-06-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk