Verdrongen herinneringen - vooruit in het nu
Praktijkgericht onderzoek naar inzetbare interventies binnen dramatherapie, bij dissociatieve verschijnselen ten gevolge van seksueel misbruikWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Verdrongen herinneringen - vooruit in het nu
Praktijkgericht onderzoek naar inzetbare interventies binnen dramatherapie, bij dissociatieve verschijnselen ten gevolge van seksueel misbruikWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Om nieuwe ervaringen te integreren is het essentieel om binnen de Window of Tolerance (WoT) te blijven binnen de therapie. Nieuwe leerervaringen zitten op de rand. Op het moment dat er sprake is van dissociatie lijkt iemand buiten de WoT te zitten. Zintuigenactivatie en het aanspreken van het sociale betrokkenheidssysteem blijken essentiële aspecten om iemand in het hier-en-nu te houden. Welke interventies zetten dramatherapeuten hierbij in? En waarom is het zo belangrijk om niet alleen de cognitie, maar ook (en misschien wel vooral) de lichamelijke aspecten mee te nemen binnen de dramatherapie?
Aan de hand van interviews, participerende observaties en literatuuronderzoek zijn de resultaten tot stand gekomen.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Partner | Praktijk Amelie |
Datum | 2022-02-06 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |