De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verdrongen herinneringen - vooruit in het nu

Praktijkgericht onderzoek naar inzetbare interventies binnen dramatherapie, bij dissociatieve verschijnselen ten gevolge van seksueel misbruik

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Verdrongen herinneringen - vooruit in het nu

Praktijkgericht onderzoek naar inzetbare interventies binnen dramatherapie, bij dissociatieve verschijnselen ten gevolge van seksueel misbruik

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Om nieuwe ervaringen te integreren is het essentieel om binnen de Window of Tolerance (WoT) te blijven binnen de therapie. Nieuwe leerervaringen zitten op de rand. Op het moment dat er sprake is van dissociatie lijkt iemand buiten de WoT te zitten. Zintuigenactivatie en het aanspreken van het sociale betrokkenheidssysteem blijken essentiële aspecten om iemand in het hier-en-nu te houden. Welke interventies zetten dramatherapeuten hierbij in? En waarom is het zo belangrijk om niet alleen de cognitie, maar ook (en misschien wel vooral) de lichamelijke aspecten mee te nemen binnen de dramatherapie?

Aan de hand van interviews, participerende observaties en literatuuronderzoek zijn de resultaten tot stand gekomen.

OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingVaktherapie
AfdelingInstituut Social Work
PartnerPraktijk Amelie
Datum2022-02-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk