De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Let's talk BIO : digitale middelen voor biologische ondernemingen.

Rechten:

Let's talk BIO : digitale middelen voor biologische ondernemingen.

Rechten:

Samenvatting

Het Centrum Biologische Landbouw (CBL) is een landelijk opererend praktijkcentrum dat zich richt op het stimuleren van burgers / consumenten om bewust en duurzaam te leven. Binnen het CBL loopt het project Netwerk Biologische InformatieCentra (Netwerk BIC). Netwerk BIC is een groep biologische boerenbedrijven die zich verenigd hebben in een netwerk om meer bezoekers naar hun boerderijen te trekken. Hiervoor willen zij gebruik maken van digitale en interactieve middelen. Aan het begin van het project is eerst gekeken wie de doelgroep is en welke producten de boerderijen aanbieden. Deze informatie is verkregen via inventarisatie van gegevens van de netwerkleden. Binnen het project worden twee doelgroepen gedefinieerd. De eerste doelgroep omvat alle mensen die de sfeer van biologische boerderijen willen ervaren. Daarbij geldt als een subdoelgroep: groepjes van zes tot twaalf personen, zoals fietsers, families, wandelgroepen etc. De tweede doelgroep die gedefinieerd is omvat middelbare scholen. De boerderijen willen graag meer middelbare scholieren naar hun bedrijven toe krijgen. Voor het onderzoek naar geschikte communicatiemiddelen hebben we eerst een analyse gedaan naar de huidige digitale middelen. Het CBL heeft een website voor het Netwerk BIC, ze hebben een webcam ingezet waarop live beelden van een boerderij via internet te volgen zijn en ze hebben een start gemaakt met een online educatieve game. Naast de huidige middelen is er ook extern onderzoek gedaan naar eventuele nieuwe middelen die ingezet kunnen worden. Hierbij is er rekening gehouden met ontwikkeltijd, onderhoud, effectiviteit, efficiëntie, interactiviteit en dynamische mogelijkheden van het middel. Uit het onderzoek naar huidige middelen en onderzoek naar nieuwe middelen zijn een aantal geschikte middelen naar voren gekomen om in te zetten, namelijk een nieuwe website, video, blogs en e-cards.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingDigitale Communicatie
AfdelingCommunicatie
PartnerCentrum Biologische Landbouw, Lelystad
Datum2010-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk