De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Metro

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting
Deze scriptie is tot stand gekomen in het kader van het afstuderen aan de Hogeschool Utrecht.

Introductie
PicturePresent richt zich op de markt van professionele fotografie. PicturePresent faciliteert de verkoop van foto's voor voornamelijk professionele fotografen. Dit gebeurt via het door PicturePresent ontwikkelde e-commerce platform waarmee foto's op verschillende manieren gepresenteerd en verkocht kunnen worden door de fotografen zelf. PicturePresent krijgt een marge over de verkochte producten en verkrijgt hiermee haar primaire inkomsten.
PicturePresent zocht naar een nieuwe onderscheidende manier waarmee fotografen hun foto's kunnen presenteren aan hun klanten binnen het PicturePresent e-commerce systeem. De student mocht hiervoor een eigen idee aandragen en uitwerken tot een concept mede met hulp van het hele team van PicturePresent. Wat begon als een nieuwe onderscheidende manier van foto's presenteren resulteerde in het concept voor een compleet nieuwe webapplicatie met de werktitel Metro. Metro moet een nieuwe social tool worden waar gebruikers een nog ongekende combinatie en structuur van content kunnen creëren, co-creëren, cureren, becommenteren en beleven. Metro is het beste te omschrijven als een nieuw soort webvariant van PowerPoint maar dan met de volgende toevoegingen:
Een sociaal aspect, gebruikers kunnen Metro's delen en anderen uitnodigen om mee te werken aan een Metro en reageren op elkaars content binnen Metro's;
Gebruikers kunnen tegelijkertijd aan één en dezelfde Metro werken;
Een 'Station', naam voor wat je één visuele stap (slide) zou kunnen noemen, bestaat altijd uit één vorm van content zoals een foto, text, hyperlink, audio of video etc;
Gebruikers kunnen op het niveau van een Station reageren met plaatsing van een reactie en/of eigen content;
Gebruikers kunnen 'Lines' ofwel sub-paden toevoegen. Een station waar een 'Line' aan toegevoegd is wordt een 'Hub' genoemd. De Spectator die de Metro bekijkt kan, al kijkend aangekomen bij zo'n Hub, kiezen of hij zijn huidige Line wil blijven volgen of de nieuwe Line wilt inslaan.
Er ontstaat bij het toevoegen van Lines aan een Metro een situatie vergelijkbaar met die van een metrosysteem waarbij een metro in de hoofdtunnel andere tunnels inslaat waarna een afstand terug te keren is naar de hoofdtunnel, een andere eindhalte wordt bereikt of nog een andere tunnel is in te slaan, vandaar de naam Metro.

Doelstellingen
PicturePresent ziet een kans om een nieuwe markt te betreden, zich te diversifiëren, te groeien en veel nieuwe kennis op te doen. Er zal meer kennis komen over hoe binnen het webdomein geavanceerde software ontwikkeld kan worden met name met betrekking op de laatste HTML standaarden van foto, video en animaties. Ook is het interessant voor het bedrijf om over meer kennis te beschikken over de ontwikkeling van een webapplicatie die enorm schaalbaar moet zijn en vele actieve gebruikers tegelijk moet kunnen bedienen. Nieuwe projecten van PicturePresent zouden gebruik kunnen maken van deze kennis.
In het huidige systeem van PicturePresent is er geen enkele opslag van data op het niveau van een individuele foto. In Metro bestaat de noodzaak om data op te slaan bij en over één foto of andere content. De kennis die hierover voortkomt uit dit onderzoek kan worden toegepast in het huidige e-commerce systeem van PicturePresent, binnen het huidige e-commerce systeem zouden dan nieuwe features op foto niveau ontwikkeld kunnen worden.
Daarnaast biedt Metro een nieuwe manier om klanten te werven en nieuwe inkomsten te genereren.

Onderzoek
Om dit concept te kunnen realiseren is er onderzoek gedaan met de volgende hoofdvraag: Hoe kan Metro voor PicturePresent worden ontwikkeld? Het antwoord op deze vraag is onderzocht door middel van de volgende deelvragen:
1. Welke wensen en eisen bestaan er vanuit PicturePresent met betrekking tot Metro?
2. Welke functionaliteiten moeten er in Metro komen?
3. Welke informatie moet omtrent content en foto's in het specifiek binnen Metro worden opgeslagen?
4. Welke database en welk datamodel is geschikt voor Metro?
5. Met welke technieken kan Metro worden ontwikkeld?
Om deelvraag één, twee en drie te beantwoorden is er kwalitatief onderzoek en een inhoudelijke analyse gedaan. De resultaten zijn in een functionele beschrijving gekomen. Om deelvraag vier en vijf te kunnen beantwoorden is technisch onderzoek en onderzoek op basis van prototyping gedaan. De resultaten hiervan zijn in een prototype documentatie gekomen en heeft een ontwikkeld prototype van Metro voortgebracht.

Conclusie
Het is gelukt om volgens planning en gekozen methodieken de hoofdvraag te beantwoorden: hoe kan Metro voor PicturePresent worden ontwikkeld? De functionele beschrijving, de prototype documentatie en het ontwikkelde prototype, vormen de basis voor PicturePresent om Metro verder te ontwikkelen. Hieronder staat een overzicht van de bevindingen.

Zo kan Metro voor PicturePresent worden ontwikkeld:
Zet Metro op als een eenvoudig te gebruiken webapplicatie;
Zorg dat de functionaliteit onderscheidend is ten opzichte van andere social tools;
Maak gebruik van HTML, CSS en JavaScript om een client te ontwikkelen geschikt voor de meest gebruikte Internet browsers en verschillende schermformaten;
Gebruik WebSockets voor snelle communicatie tussen client en server waardoor wijzigingen van gebruikers bij iedereen snel zichtbaar worden;
Gebruik MongoDB als database met een daarbij passend datamodel van Metro;
Sla bij media content van gebruikers enkele interessante en later bruikbare data op;
Ontwikkel de front- en back-end in Meteor, een ontwikkelplatform bovenop Node.js, om Metro snel te kunnen ontwikkelen en horizontaal te kunnen schalen.

PicturePresent kan nu de use cases van Metro gaan ontwikkelen die nog ontbreken in het prototype en het geheel gaan polishen. Vervolgens kan Metro als volwaardige applicatie en product ingezet worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingInformatica
AfdelingICT
PartnersPicturePresent. Utrecht
Datum2015-03-27
TypeBachelor
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk