Meer waarde met HBO
Doorwerking praktijkgericht onderzoek van het hoger beroepsonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Meer waarde met HBO
Doorwerking praktijkgericht onderzoek van het hoger beroepsonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Uit het rapport: "Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het
verhogen van de kwaliteit van de hbo-afgestudeerden, op het responsief houden van
het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk. Hogescholen worden dan
ook al geruime tijd betrokken bij het nationaal en regionaal beleid dat zich richt op de
maatschappelijke waardecreatie vanuit kennis ofwel valorisatie. Zo zijn zij sinds het
ontstaan actief betrokken bij het Valorisatieprogramma (2010) en wordt in het
Hoofdlijnenakkoord (2011) gesproken over het ontwikkelen van een eigen set valorisatieindicatoren
voor hogescholen.
De brief ‘Wetenschap met Impact’ van staatssecretaris Dekker van 19 januari 2017 richt
zich echter voornamelijk op de universiteiten. Dit is mede aanleiding voor de Vereniging
Hogescholen om een eigen visie te ontwikkelen op de maatschappelijke waardecreatie
vanuit kennis in het hbo en hier uitwerking aan te geven. Daarvoor is een Ad hoc
commissie opgericht bestaande uit bestuurders en lectoren. In dit rapport presenteren
zij hun visie en de uitwerking daarvan."
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Leren en Innoveren |
Lectoraat | Onderzoekend Vermogen |
Datum | 2017-09-24 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |