De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

"Where fashion meets?"

Een onderzoek naar de identiteit van PLEIN 13 en het imago van de beurs onder haar standhouders.

Rechten:

"Where fashion meets?"

Een onderzoek naar de identiteit van PLEIN 13 en het imago van de beurs onder haar standhouders.

Rechten:

Samenvatting

Het World Fashion Centre (WFC) is het grootste mode-inkoopcentrum van Europa. Het is niet alleen een plaats waar de modeprofessional zijn inkopen doet, maar ook een ontmoetingsplaats voor diezelfde modeprofessional. "Where fashion meets" is dan ook de missie van
het WFC. Om het WFC als ontmoetingsplaats nog aantrekkelijker te maken is in 2005 een eigen beurslocatie gerealiseerd. Op het dak van de centrale hal is een beurshal van 3500m² gebouwd onder de naam Beursplaza. In Beursplaza worden bij het begin van de modeseizoenen in januari en juli mode-gerelateerde evenementen georganiseerd. [Buiten deze seizoenen wordt Beursplaza aan externe partijen verhuurd voor allerlei soorten evenementen.] Het WFC management organiseert tijdens de modeseizoenen twee modevakbeurzen in Beursplaza: Just Kidz en Plein13. Just Kidz is een succesvolle kindermode-vakbeurs en trekt ondanks zijn korte bestaan veel modeprofessionals naar het WFC. Plein13 richt zich op dames-, heren- en accessoires-merken uit het middensegment. Sinds de eerste editie in januari 2009 kampt Plein13 echter met problemen. Ondanks de inspanningen van de organisatie om een succesvolle vakbeurs voor het middensegment te creëren, kampt Plein13 met een imagoprobleem. De identiteit van Plein13 - dat wat de beurs in werkelijkheid is - sluit niet aan bij het imago, het beeld dat de doelgroep van Plein13 heeft. Aan de hand van gesprekken met de organisatie van de beurs is de identiteit van Plein13 blootgelegd. Met behulp van de merkwijzer van Boer is de identiteit overzichtelijk in kaart gebracht. De identiteit is opgebouwd uit verschillende onderdelen, maar kan worden samengevat in zogenaamde gemeenschappelijke vertrekpunten. Deze punten worden ook wel het gewenste imago genoemd. Het imago onder de standhouders van Plein13 is door middel van uitvoerig kwalitatief en kwantitatief onderzoek in kaart gebracht. Uit de resultaten blijkt dat het imago bij vijf van de zes gemeenschappelijke vertrekpunten (gvp's) grotendeels overeenkomt met de identiteit. Toch is het beeld onder de standhouders van Plein13 negatief en beoordelen zij de beurs met een onvoldoende. Er is dus wel degelijk sprake van een imagoprobleem. Alle gvp's komen grotendeels overeen, behalve bij het punt'compleet'. Plein13 wordt namelijk door de standhouders niet ervaren als een complete vakbeurs. Er zijn te weinig standhouders op Plein13 en hierdoor is er een te klein aanbod van merken. Het is geen afspiegeling van het middensegment uit de modebranche. Door het te beperkte aanbod op de beurs heeft Plein13 geen toegevoegde waarde voor de modeprofessional. Twee experts op het gebied van mode-vakbeurzen geven beide aan dat het aanbod de belangrijkste factor is van een vakbeurs. Sfeer en toegankelijkheid zijn van belang, maar het aanbod is hetgeen waar de modeprofessional voor komt. Plein13 moet daarom onder de huidige omstandigheden niet worden voortgezet. Plein13 bestond in januari 2010 alleen maar uit the Greatest Fair, een vakbeurs van 'plus size' collectiemerken. Voor toekomstige edities van Plein13 zijn heldere voorwaarden opgesteld. Als aan deze
minimale voorwaarden niet wordt voldaan moet de organisatie besluiten de beurs niet door te laten gaan. Het nieuwe concept van Plein13 door de samenwerking met the Greatest Fair moet behouden worden. Plein13 speelt hiermee in op een steeds grotere vraag naar 'plus size' merken van de detaillist. Daarnaast is Plein13 op dit moment het enige beursplatform in het 'plus size' segment in de Benelux. De samenwerking met een expert kan nog meer toonaangevende merken naar
Plein13 trekken. Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar indirect ook voor meer omzet en uiteindelijk meer winst. Om de tevredenheid en het positieve imago van het nieuwe concept van Plein13 te behouden moet de organisatie blijven investeren in haar standhouders. De standhouders zijn nu tevreden maar moeten dit ook blijven. In de tijd die tussen de laatste beurs en de eerstvolgende editie zit moet het contact met de standhouder onderhouden worden. De organisatie moet met regelmaat communiceren met de standhouders om zo 'Top of Mind' te blijven.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersWorld Fashion Center (WFC) Amsterdam; WFC Management
Datum2010-03-15
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk