De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zooi?

Een onderzoek naar meer duurzaamheid in de vervuilende grafische industrie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zooi?

Een onderzoek naar meer duurzaamheid in de vervuilende grafische industrie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De combinatie duurzaamheid en grafische vormgeving lijkt een paradox. De grafische industrie behoort tot de meest vervuilende ter wereld, wat niet hand in hand gaat met duurzaamheid. Toch kan dit veranderen. Veel grafisch vormgevers blijken zich wel (meer) bezig te willen houden met duurzaamheid, maar hebben te weinig kennis van de duurzame ontwerpopties en weten niet hoe de klant overtuigd kan worden om voor die optie te kiezen. Door middel van twee onderzoeksmethodes; desk research en twee steekproeven, is onderzocht hoeveel kennis ontwerpers hebben en hoe deze vergroot kan worden, welke duurzame ontwerpopties er zijn, in hoeverre klanten bereid zijn om voor een duurzame optie te kiezen en hoe zij hiertoe overtuigd kunnen worden. Uiteindelijk geeft dit onderzoek antwoord op de volgende hoofdvraag:
Hoe kan duurzaamheid bevorderd worden in de grafische industrie bij zowel klant als ontwerper? Het overgrote deel van de ondervraagde klanten is bereid om te kiezen voor de duurzame optie, mits die optie en wordt aangeboden door de ontwerper. In de praktijk blijkt echter dat dit niet vaak gebeurt terwijl ontwerpers wel degelijk interesse blijken te hebben in een duurzamere grafische industrie. Een aantal ontwerpers geeft aan dat dit komt door een gebrek aan kennis van de mogelijkheden voor een duurzaam product. De mogelijkheden zijn echter groot, en gaan van nadenken over het eerste concept en uiteindelijke bestemming van het product tot het kiezen van een bepaalde papiersoort, lettertype en formaat. Deze kennis kan vergroot worden door het verzamelen van alle benodigde informatie op één overzichtelijke plek.
Klanten kunnen overtuigd worden door middel van slim gebruik van positieve visual storytelling, gecombineerd met overtuigingstechnieken. Wanneer de kennis van de ontwerper vergroot is, en de klant overtuigd is dat de duurzame keuze de juiste beslissing is, zal er vaker voor die optie gekozen worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerWRIK+FIER
Datum2014-01-12
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk