De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Tien jaar na Fortuyn: kritiek en verantwoording bij Nederlandse nieuwsorganisaties

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Tien jaar na Fortuyn: kritiek en verantwoording bij Nederlandse nieuwsorganisaties

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze studie onderzoekt hoe toonaangevende Nederlandse nieuwsorganisaties – de Volkskrant,
NOS Nieuws en RTL Nieuws – zijn omgegaan met de toenemende kritiek op hun functioneren in
een veranderend medialandschap en in hoeverre de genomen maatregelen ook daadwerkelijk
worden toegepast in de journalistieke praktijk. De resultaten laten zien dat het nieuwe
verantwoordingsbeleid, vooral bij de Volkskrant en NOS Nieuws, vooraf van bovenaf, door de
hoofdredactie, werd geïnitieerd, terwijl de journalisten ter redactie meer terughoudendheid
betoonden. Niettemin bestaat er het besef dat door een combinatie van online-technologie,
commerciële concurrentie en maatschappelijke veranderingen de journalistiek diepgaand
verandert, en het publiek meer serieus genomen moet worden.

OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Digital Business & Media
Kenniscentrum Communicatie en Journalistiek
LectoraatKwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
Gepubliceerd inTijdschrift voor Communicatiewetenschap Vol. 41, Uitgave: 3, Pagina's: 213-230
Jaar2013
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk