De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Blended learning is een begrip dat veel onderwijsinstellingen bezighoudt. Met de term wordt kortweg het combineren van e-learning en traditioneel onderwijs bedoeld. Blended learning is eigenlijk ontstaan vanuit het begrip e-learning, dat in de jaren '80/'90 min of meer werd gezien als de vervanger van het traditionele onderwijs. De onderwijsvorm wint aan populariteit: door een 'blend' te maken van e-learning en het traditionele onderwijs, ontstaat het beste van beiden, menen de predikers van deze onderwijsvorm. Er heerst veel onduidelijkheid over wat het begrip precies betekent. Veel onderwijsinstellingen worstelen nog met het toepassen van blended learning, waarvoor een aantal redenen zijn. Ten eerste wordt het begrip benaderd vanuit verschillende invalshoeken: de technische, didactische en organisatorische. Andere redenen zijn, dat docenten niet zo bedreven zijn met nieuwe media, het moeilijk te peilen is wat studenten van blended learning verwachten en dat het creëren van de juiste 'blend' absoluut niet gemakkelijk is.
Om de slag te maken van de theorie naar de praktijk, bekijken we in het eerste deel van het onderzoek een aantal cases, waarin succesvolle blended learning tools (BLT's) de hoofdrol spelen. Deze cases dienen als opstapje om andere vragen in het onderzoek te beantwoorden, maar geven tevens een beeld van wat de mogelijkheden van blended learning zijn. In de case studies gaan we in op de motivaties voor het project, de goede en minder goede punten en welke rol de belangrijkste actoren speelden. Ook vragen we de projectleiders hoe zij blended learning op de FCJ voor zich zien. In twee expert-interviews gaan we dieper in het op het onderwerp acceptatie en invoering. In het tweede gedeelte van het onderzoek ontwikkelen we een format, dat ervoor dient om zogenaamde blended learning tools (BLT's) aan docenten, managers en onderwijsontwikkelaars te presenteren. Het beoogde format dient als inspiratiebron voor het toepassen van BLT's en moet docenten stimuleren deze tools te gebruiken. Het format biedt de relevante actoren een handvat door uit te leggen hoe een tool gebruikt moet worden. De geïnterviewden benadrukken wel dat alleen communicatie niet voldoende is; docenten moeten volgens hen eerst enthousiast gemaakt worden voor blended learning, voordat de BLT's worden gepresenteerd.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBedrijfscommunicatie
AfdelingCommunicatie
PartnerCrossmediaLab, Lectoraat Crossmedia, FCJ; Hogeschool Utrecht
Datum2011-06-24
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk