De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Wat zijn de effecten van handelingsgeoriënteerde fysiotherapie op kinderen met een Cerebrale Parese (CP).

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Wat zijn de effecten van handelingsgeoriënteerde fysiotherapie op kinderen met een Cerebrale Parese (CP).

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Doel: Het doel van de studie is onderzoeken wat de effecten zijn van een
handelingsgeoriënteerde fysiotherapie op kinderen met CP.
Achtergrond: Recente theorieën uit de fysiotherapie en neurologie ondersteunen de gedachte
dat vaardigheden die voor de patiënt relevant zijn en in een betekenisvolle context geoefend
worden leidt tot een verbetering van die motorische vaardigheden. Dit kan positieve gevolgen
hebben voor de participatie van de patiënt.
Methode: Bronnenonderzoek werd verricht in Pubmed, Cochrane library, Pedro, NPI en het
elektronische tijdschriften bestand van de Rijksuniversiteit Groningen. Verder zijn de
literatuurlijsten van de gevonden artikelen onderzocht op relevante artikelen. De artikelen die
zijn gevonden werden gescreend op methodologische waarde aan de hand van de Pedro
schaal. Tevens is er gekeken naar het level of evidence.
Resultaten: Van de 6 onderzochte studies, bewijzen 3 dat de grove motoriek niet significant
verandert door handelingsgeoriënteerde fysiotherapie. 3 studies geven aan dat er wel
significante verschillen zijn bij de uitvoering van dagelijkse vaardigheden in een relevante
omgeving.
Conclusie: Na deze studie kan worden geconcludeerd dat de effecten van
handelingsgeoriënteerde fysiotherapie niet overtuigend bewezen zijn.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingFysiotherapie
AfdelingBewegingsstudies
Jaar2006
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk