De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Help Kameroen aan water en onderwijs

Rechten:

Help Kameroen aan water en onderwijs

Rechten:

Samenvatting

De afstudeeropdracht is afkomstig van LiveBuild, een charitatieve instelling in Utrecht. LiveBuild zet zich in voor goede water- en onderwijsvoorzieningen in Kameroen. LiveBuild is tot nu toe alleen actief in Utrecht en heeft als doel meer naamsbekendheid creëren en donateurs werven in Amsterdam en Rotterdam. LiveBuild is een creatieve stichting, bestaande uit jonge mensen tussen de twintig en vijfendertig jaar. De voorkeur van LiveBuild ligt voornamelijk bij het deelnemen aan dansfestivals, met name in de zomer en het houden van ludieke acties. Alvorens een hoofdvraag en deelvragen op te stellen is een interview met één van de oprichters en de directeur van LiveBuild gehouden over de organisatie. Het adviesrapport begint met een korte analyse van het bedrijf en de gedachte waaruit de opdracht is ontstaan. De volgende stap was het vinden van eerder verricht onderzoek. LiveBuild werkt met veel vrijwilligers en daarom is handig alvast te weten dat Nederland inderdaad openstaat voor liefdadigheidsacties. Ook blijkt uit dit onderzoek dat via fondsenwerving en sponsoring meer giften gehaald kunnen worden dan tot nu toe gedaan wordt. LiveBuild wil met dezelfde producten een andere markt aanboren. Met behulp van de strategie van Ansoff wordt hierop ingegaan. Omdat LiveBuild een liefhebber is van ludieke acties en guerrilla marketing een steeds populairder en gewaardeerd middel is om naamsbekendheid te creëren, is ook hiervoor gekozen. Deze conclusies zijn voornamelijk op basis van literatuur, interviews en na het raadplegen van diverse websites getrokken. Daarna kon het veldonderzoek starten. Door het verspreiden van een enquête is geprobeerd duidelijkheid te scheppen over de mening van verschillende doelgroepen. De enquête gaat voornamelijk over het voeren van acties op evenementen en de manier van benaderen van de doelgroep. Hierop volgden brainstormsessies waarna de meest haalbare ideeën werden gekozen en het uiteindelijke advies werd geschreven. De aanbevelingen omvat een viertal campagnes die allemaal uitgewerkt zijn en LiveBuild er snel mee aan de slag kan. Voor het werven van fondsen is gekozen om een campagne via Facebook op te zetten. De campagne 'LIKE ME, LIKE US' is een eenvoudig op te zetten campagne, voor een langere periode en daarom relatief goedkoop. Via Facebook kan een bedrijf 'geliked' worden. Voor elke 'like' die het bedrijf krijgt, wordt een nader te bepalen bedrag gedoneerd. Een volgende campagne is 'READY FOR TAKE OFF?'. Bij deze campagne wordt gebruik gemaakt van guerrilla marketing. Tijdens deze ludieke actie staan tijdens de ochtendspits borden langs de weg en op Utrecht- en Amsterdam Centraal, met het aantal kilometers naar Kameroen. Daaronder staat dat er een reis naar Kameroen te winnen is, bij het lid worden van LiveBuild voor vijf euro per maand. Door deze actie heeft LiveBuild kans op media aandacht en kan zo op de landelijke zenders komen, zonder daarvoor te betalen, het is zogenaamde 'free publicity'. De campagne 'WATER VOOR IEDEREEN!' is bedacht met het oog op festivals. Bij de toiletten, waar mensen gratis hun flesje water kunnen vullen, staan vrijwilligers van LiveBuild. Zij motiveren de festivalbezoekers te betalen voor het water omdat ze daarmee een goed doel steunen. De campagne 'DRESS TO IMPRESS CAMEROON' is een modeshow. Voor deze modeshow wordt tweedehandskleding verzameld, geshowd en geveild. Op deze manier wordt de kleding op een creatieve manier verkocht samen met een onderdeel entertainment; een factor waar LiveBuild een voorkeur voor heeft.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBedrijfscommunicatie
AfdelingCommunicatie
PartnersLiveBuild, Help Kameroen aan water en onderwijs
Datum2012-08-12
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk