De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Natte As; Deelproject 7

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Natte As; Deelproject 7

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het afstudeerproject omvat het maken van een ontwerp voor het project Natte As; Deelproject 7. Het project Natte As vind plaats in Harderwijk tussen het Wolderwijd en het IJsselmeer.
Het project is in te delen in 3 onderdelen:
- het creëren van een eiland voor natuurontwikkeling
- het creëren van aanlegplaatsen voor de recreatievaart
- het baggeren van een vaargeul voor de recreatievaart
We hebben met de gegevens uit het bestek (Design & Construct contract) een ontwerp gemaakt voor dit project. We hebben tijdens alle onderdelen rekening gehouden met het budget. De eerste stap was het maken van een globaal ontwerp voor de vormgeving van het eiland. Daarna hebben we het ontwerp uitgewerkt. We zijn begonnen met het doorrekenen van de dijk. Denk hierbij aan de benodigde kruinhoogte, de stabiliteit, de zetting, de taludbescherming, eventuele waterstroming, etc.
Toen we de dijk in beeld hadden zijn we gaan kijken hoeveel het eiland gaat zetten. De zetting mag over 30 jaar maximaal 0,40 meter bedragen. We hebben de zetting bekeken voor verschillende grondsoorten die in het eiland verwerkt gaan worden. De zetting blijft ruim binnen de 0,40 meter.
Op enkele plaatsen is een laag slib aanwezig. De dikte van deze laag is ca. 0,50 meter. We hebben uitgezocht wat er gebeurt als we hier de dijk op creëren. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit slib verwijderd moet worden, voordat we de dijk gaan maken.
Ter plaatse van het eiland zelf zijn er ook plaatsen waar slib aanwezig is. De maximale dikte van deze laag is ook 0,50 meter. We zijn tot de conclusie gekomen dat als we 10 dagen na aanvulling het eiland weer op hoogte maken de zetting minder is dan 0,40 meter.
Tweede onderdeel is het creëren van aanlegplaatsen voor de pleziervaart. De aanlegsteiger moet plaats bieden voor 20 recreatievaartuigen. We hebben een opzet gemaakt voor het ontwerp van deze steiger. Met behulp van dit ontwerp kan een constructeur een definitief ontwerp maken voor de steiger.
Ook moet er een vaargeul komen voor de recreatievaart. De taludhelling mag variëren van 1:3 tot 1:5. Omdat het baggeren van dit zand geld oplevert zijn we hier niet verder op in gegaan en hebben we gekozen voor een talud van 1:5. Binnen projecten hebben we altijd te maken met risico’s. Daarom zijn we ook ingegaan op risicomanagement binnen het project. We hebben een risicomatrix gemaakt met de bijbehorende beheersmaatregelen.
Laatste onderdeel waar we naar gekeken hebben is de uitvoering van het werk. We kijken naar de uitvoering van het baggeren van de vaargeul, het aanleggen van het eiland en het plaatsen van de aanlegsteiger.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCiviele Techniek
AfdelingGebouwde Omgeving
PartnerB.V. Aannemingsbedrijf De Klerk te Werkendam
Jaar2007
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk