De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Augmented maintenance: garbage control

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Augmented maintenance: garbage control

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Volle openbare prullenbakken, graffiti op zitbankjes of bushokken met gebroken ruiten. Het zijn veel voorkomende situaties, echter het melden van dergelijke situaties vraagt tijd en betrokkenheid van de burger.
In de huidige situatie zijn er een aantal manieren om de problemen te melden. Burgers kunnen bij de gemeente of onderhoudsdienst terecht, maar moeten dan wel minimaal de straatnaam en een beschrijving van het probleem geven. Hier moet de burger wel eerst opzoeken waar ze het kunnen melden en dit weerhoudt ze ervan om het ook daadwerkelijk te melden.
Uit dit probleem volgde de volgende hoofdvraag:
"Op welke wijze kan de eindgebruiker door middel van een Android applicatie die gebruik maakt van augmented reality, verleidt worden om problemen of schade aan eigendommen te melden bij de onderhoudsdienst?"
Uit onderzoek is gebleken dat een snelle, intuïtief werkende Android applicatie met dynamische content het interessant maken om een applicatie opnieuw te gebruiken. Door de applicatie snel te laten werken, hoeven eindgebruikers niet of nauwelijks te wachten totdat de Android applicatie reageert. Door het intuïtief te maken is er geen 'help' of handleiding nodig om de eindgebruiker te leren omgaan met de Android applicatie.
Om de eindgebruikers meer te betrekken bij het melden van problemen dient er interactie te zijn met de gebruiker. Dit wordt toegepast door een soort score systeem. Eindgebruikers verdienen rewards als ze een probleem melden die nog niet gemeld was. Ook krijgen ze een berichtje te zien waarin ze worden bedankt voor het melden van een probleem.
Om de positie van het probleem automatisch te bepalen wordt gebruik gemaakt van de GPS mogelijkheden van de Android telefoon. Door dit proces, hoeft de eindgebruiker zich geen zorgen meer te maken over de plaats van het probleem.
De rewards worden over de reële beelden getekend op de plek waar de eindgebruiker een melding heeft gedaan. Ook is er terug te zien hoeveel rewards de eindgebruiker heeft gekregen.
Als een eindgebruiker een probleem wilt melden dient er in de Android applicatie een nieuwe melding aangemaakt te worden. Dit proces bestaat uit een aantal stappen die doorlopen moeten worden. Als eerste krijgt de gebruiker de gelegenheid om een foto te maken van het probleem. Nadat de gemaakte foto is goedgekeurd door de eindgebruiker krijgt deze een scherm te zien waarin een categorie geselecteerd kan worden. Als er een categorie is geselecteerd kan de gebruiker nog eventueel een opmerking toevoegen. Dit kan van alles zijn wat de eindgebruiker nuttig vindt om te melden. Ondertussen is de positie bepaald van het probleem en kan de melding verstuurd worden naar de server. De gebruiker krijgt hiervan een voortgang te zien in een voortgangsbalk. Als de melding is opgeslagen op de server krijgt de eindgebruiker een bedankje en een reward.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingTechnische Informatica
AfdelingICT
Datum2010-05-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk