De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Op weg naar een nieuw mediabeleid in de Gemeente Amersfoort

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Op weg naar een nieuw mediabeleid in de Gemeente Amersfoort

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit adviesrapport is geschreven voor de afdeling Concernstaf Strategie en Communicatie van de Gemeente Amersfoort.
De Gemeente Amersfoort is haar mediabeleid aan het vernieuwen. Het oude mediabeleid van de gemeente dateert uit 2001.
De dagbladenmarkt maakt moeilijke tijden door en de komst van internet heeft ervoor gezorgd dat burgers steeds meer in staat zijn om zelf de informatie op te zoeken. Enkele jaren geleden zag men burgers als nieuwsconsumenten, tegenwoordig bestaan er in Nederland steeds meer nieuwsproducerende burgers. Ten eerste raad ik daarom de Gemeente Amersfoort aan om in het mediabeleid de [participerende] burger als een doelgroep van de communicatie te beschouwen.
Een tweede advies aan de Gemeente Amersfoort is om interactiviteit het uitgangspunt te laten zijn in het hele mediabeleid van de gemeente. Uit de verschillende deelonderzoeken blijkt dat de tijd van de passieve burger voorbij is. Huidige burgers zijn mondig en weten via verschillende wegen hun weg naar de gemeente te vinden.
Interactiviteit met burgers is een goed uitgangspunt in het nieuwe mediabeleid, maar dé burger bestaat niet meer en er is sprake van versnippering in het media-aanbod.
Om deze twee redenen is het raadzaam wanneer de Gemeente Amersfoort meer in doelgroepen gaat denken.
Het is verstandig als zij dit zowel doet in de benadering naar burgers als in de benadering naar de pers.
Tenslotte breng ik een advies uit over de communicatie naar de Amersfoortse jeugd. Amersfoort is een jonge gemeente. Vanuit het College van de Gemeente Amersfoort gaat veel zorg en aandacht uit naar de jeugd. Amersfoort kan het contact met haar jongeren behouden en versterken door het nieuws voor hen aan te passen. Jongeren zien het nieuws als een basisvoorziening. Het nieuws behoort 24 uur per dag actueel te zijn en jongeren willen zelf het moment bepalen waarop zij het nieuws consumeren. Nieuws voor jongeren behoort meerstemmig, snel, direct en ervarend te zijn. Jongeren willen het nieuws zien, voelen en beleven.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingInternational Communication and Media
AfdelingCommunicatie
PartnerGemeente Amersfoort, afdeling Concernstaf Strategie & Communicatie
Datum2008-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk