Kunst en probleemgedrag; een literatuurstudie naar actieve kunsteducatie als instrument bij het hanteren van probleemgedrag bij jongeren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Kunst en probleemgedrag; een literatuurstudie naar actieve kunsteducatie als instrument bij het hanteren van probleemgedrag bij jongeren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Positieve effecten op gedrag of groepscohesie lijken haast een vanzelfsprekend gegegeven gij kunsteducatieve projecten.Groepsbinding speelt onder andere een rol in het al dan niet ontwikkelen van ongepast gedrag en kan een preventieve of positieve uitwerking hebben, zoals onder andre is gesignaleerd door het Nederlands Jeugdinstituut. Maar welke andere factoren binnen de kunsteducatie spelen een rol in het werken aan gedragsverandering ij jongeren En zijn deze factoren in kaart te brengen zodat ze een hadnvat bieden voor de kunsteducatie, bij voorbeeld in het voortgezet onderwijs? De hoofdvraag in dit onderzoek luidt dan ook: hoe kan kunsteducatie bijdragen aan verandering van gedragspatronen bij gedragsmoeilijke leerlingen uit het voortgezet onderwijs?
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Creatieve Therapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Jaar | 2010 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |