Policy Governance: Rijnlands denken American Style?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Policy Governance: Rijnlands denken American Style?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het steeds terugkerende dilemma voor schoolleiders is dat van ‘sturen en loslaten’.
Vanuit het Rijnlandse denken wil je docenten als vakmensen zoveel mogelijk
verantwoordelijkheid geven. Maar waarop stuur je dan? Wanneer geef je ruimte?
Voor schoolleiders die nog een managementniveau boven zich hebben, is dat
dilemma extra ingewikkeld. De centrale kaders kunnen soms behoorlijk knellend
zijn. Waar zit nog je eigen beleidsruimte? En hoe hou je ruimte voor initiatief van de
docenten in je team?
In dit artikel beoog ik aan de hand van de verbinding tussen Policy Governance®1 en
het Rijnlandse denken een paar aanknopingspunten te bieden om met deze paradox
om te gaan.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Leren en Innoveren |
Kenniscentrum Educatie | |
Lectoraat | Normatieve Professionalisering |
Gepubliceerd in | Rijnlands schoolleiderschap. Naar meer verbinding en vertrouwen in vakmanschap. Een verkenning Kluwer, Pagina's: 43-56 |
Jaar | 2012 |
Type | Boekdeel |
Taal | Nederlands |