De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Standaardisatie van hoofdinstallaties op schepen : onderzoek naar overeenkomsten in installaties en regelgeving

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Standaardisatie van hoofdinstallaties op schepen : onderzoek naar overeenkomsten in installaties en regelgeving

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting
De opdracht is het onderzoeken van de regelgevingen op gelijkenissen en het maken van een
standaardontwerp, dit is een ontwerp van de hoofdinstallaties op een fictief standaard schip. Het
belang van deze opdracht is de tijdsbesparing met ontwerpen. Er wordt tijd bespaard doordat een
groot gedeelte van de eisen uit de regelgeving niet opgezocht hoeft te worden omdat deze al zijn
opgezocht en overzichtelijk in tabellen zijn weergegeven.
Voor er met het onderzoek wordt begonnen wordt eerst het onderzoeksgebied vast gesteld zodat
duidelijk wordt wat wel en wat niet onderzocht wordt. Het onderzoeksgebied bevat vier regelgevers/
classificatiebureaus te weten:
Lloyd's Register
American Bureau of Shipping
Det Norske Veritas
Bureau Veritas
Deze regelgevers delen de schepen in verschillende categorieën in, deze worden naast elkaar gezet
zodat duidelijk wordt welke categorieën van het ene classificatiebureau overeenkomen met die van de
andere classificatiebureaus. Daarna worden er 4 uitgekozen welke voor lmtech het meest relevant
zijn. Dit zijn:
Special Service Craft
Offshore Supply Ship
Dredger
Passenger Vessel
Op deze schepen komen een aantal hoofdinstallaties voor die op ieder schip voorkomen. Deze
installaties zijn op volgorde van prioriteit gezet en hiervan zijn de bovenste vier uitgezocht en op gelijkenissen
vergeleken. Van deze gegevens zijn tabellen gemaakt, welke door de engineers van
Imtech gebruikt gaan worden bij het ontwerpen. In deze tabellen is snel en gemakkelijk af te lezen
welke eis bij welke regelgeving geldt.
De componenten die tot de basis van een installatie behoren worden in een tekening gezet van een 'fictief'standaard schip, hierop wordt geen aanvullende informatie met betrekking op de regelgevingen gegeven. Dit wordt niet gedaan omdat het gewoonweg teveel informatie is wat het overzicht weg zal
nemen.
De conclusie die in dit verslag naar voren komt is het feit dat er geen compleet standaardontwerp
gemaakt is omdat dit geen bruikbaar product zal zijn. Wanneer er een ontwerp gemaakt wordt wat aan
de eisen van alle vier de regelgevers voldoet, wordt er altijd voldaan aan de strengste eis van deze
regelgevers. Dit is ongewenst omdat de realisatie van zo'n ontwerp altijd te duur zal zijn ten opzichte
van de concurrenten. Om een product te maken wat bruikbaar is voor Imtech, zijn er tabellen gemaakt
waarin gemakkelijk per regelgever te zien is welke eisen er gesteld worden.
Er wordt op deze manier nooit iets ontworpen wat aan eisen voldoet die niet van toepassing zijn. Het
nadeel is dat er geen compleet standaard ontwerp ligt wat de ontwerpkosten minder reduceert dan
gepland.
De belangrijkste aanbevelingen zijn het voortzetten van het onderzoek in de vorm van meerdere
hoofdinstallaties uitwerken en bestaande uitwerkingen aanvullen met hoofdstukken als onderhoud en
tests, het verantwoordelijk maken van een persoon voor de updates en het plaatsen van de gegevens
op de centrale server.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingElectrotechnische Installatietechniek
AfdelingEngineering en Design
PartnerImtech Marine & Offshore
Jaar2006
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk