De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Lashing en stuwage van stalen coils, wat is de correcte manier?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Lashing en stuwage van stalen coils, wat is de correcte manier?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Te vaak nog gebeuren er cargo shifts van stalen rollen op zee ten gevolge van een incorrecte stuwage en/of lashing. Dit probleem komt meermaals per jaar voor bij schepen vertrekkende uit verschillende laadhavens, waar verschillende stuw en lashing systemen worden toegepast.
Het doel van dit onderzoek is het vinden van de meest efficiënte lashing en stuw combinatie(s) voor het vastzetten van stalen coils in de ruimen van een bulkcarrier. De resultaten uit dit onderzoek kunnen gebruikt worden om stalen coils zo veilig mogelijk te vervoeren met een minimum aan werkuren en materialen binnen de mate van het mogelijke.
Door drie praktische deelvragen te beantwoorden wordt de centrale vraag van het onderzoek beantwoord.
In het onderzoek staat volgende vraag centraal:
“Wat is de meest efficiënte lashing en stuw combinatie voor het vastzetten van stalen coils in een bulkcarrier van Fednav waarbij rekening wordt gehouden met tijd, de lading en het schip?”
Om te kunnen beantwoorden aan de probleemstelling worden enkele praktische deelvragen beantwoord. Deze luiden als volgt:
1. Welke lashing combinaties kunnen naast diegene vermeld in de’ CSS-code 2011’ nog gebruikt worden om stalen coils vast te zetten?
2. Wat zijn de mogelijke gevolgen als de lading niet goed gelashed of gestuwd is?
3. Wat is het verschil in arbeid tussen de verschillende lashing combinaties?
De volgende resultaten zijn hieruit gekomen:
• De tijd om 19 coils op 1 tier te stuwen duurt in Antwerpen het kortst, hierop volgt Brake en als laatste Ijmuiden.
• De tijd om 19 coils op 1 tier te lashen duurt in Ijmuiden het kortst, hierop volgt Antwerpen en als laatste Brake.
• Het minste lashingmateriaal wordt gebruikt in Ijmuiden, vervolgens Antwerpen en als laatste Brake.
• De meeste cargo shifts kwamen voor bij schepen vertrekkende vanuit Antwerpen, vervolgens Ijmuiden en als laatste Brake.
Uit de resultaten kan geconcludeerd worden dat de efficiënste stuw en lashing combinatie voltooid wordt in Antwerpen, kort hierop volgt Ijmuiden en als laatste Brake. Deze efficiëntie ligt in het feit dat Antwerpen al over een langere tijd stalen rollen stuwt en lashed. Alsook is de Belgomer lashing efficiënter dan de andere lashing methodes.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
AfdelingDe Ruyter Academie
PartnersFednav (Belgium) N.V., Antwerpen, België
Datum2019-01-30
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk