De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zwavelmetingen aan boord

Welke mogelijkheden zijn er om de zwavelinhoud van de brandstof voorafgaand aan het bunkeren nauwkeurig te testen?

Rechten:

Zwavelmetingen aan boord

Welke mogelijkheden zijn er om de zwavelinhoud van de brandstof voorafgaand aan het bunkeren nauwkeurig te testen?

Rechten:

Samenvatting

Vanaf 1 januari 2020 is het voor alle schepen verboden om brandstof te gebruiken die meer dan 0.50% m/m (massa/massa) zwavel bevatten tenzij, het schip is uitgerust met een scrubberinstallatie of een ander goedgekeurde methode door de IMO om SOx uit de uitlaatgassen te filteren. Dit betekent dat ongeveer 37,000 schepen over zullen gaan stappen op een ander soort brandstof. Olieraffinaderijen zullen laagzwavelige brandstof tegen een concurrerende prijs willen verkopen. Om de prijs zo laag mogelijk te houden zal er zo dicht mogelijk als uitvoerbaar is naar de 0.50% m/m zwavel toegewerkt worden. Hierdoor zou het voor kunnen komen dat de zwavelinhoud toch net wat hoger uitvalt.
De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt: ‘Welke mogelijkheden zijn er om brandstof aan boord van schepen op zwavelinhoud te testen?’. Hiervoor is kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd door enquêtes af te nemen bij (H)WTK’s en meetresultaten van brandstofmonsters te vergelijken. Uit het kwantitatieve deel van dit onderzoek is gebleken
dat 35% van de zwavelinhoud vermeld op de BDN (bunker delivery note) niet overeenkomt met de resultaten van het opgestuurde brandstofmonster die onafhankelijk in een laboratorium onderzocht worden. De meest geschikte manier om brandstofmonster op zwavelinhoud te testen aan boord van schepen is ED-XRF (Energie-dispersieve Röntgenfluorescentie-spectrometrie) gebleken. Uit het kwalitatieve deel van dit onderzoek is gebleken dat 41% van alle ondervraagde wel eens heeft meegemaakt dat de zwavelinhoud op BDN niet overeenkomt met de laboratoriumresultaten. 73% heeft interesse in een apparaat die de zwavelinhoud van brandstof aan boord kan meten. Een ED-XRF-apparaat kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld ijzer of koper te detecteren in smeerolie. Zo’n apparaat kan dus breder ingezet worden.
Voordat zulke apparaten aan boord te vinden zullen zijn zal er meer onderzoek uitgevoerd moeten worden. Zo moet bijvoorbeeld de meetmethode getest worden door personen zonder enige chemisch achtergrond om te onderzoeken of de nauwkeurigheid hoog genoeg is. Wanneer de nauwkeurigheid niet hoog genoeg is zal het resultaat geen toegevoegde waarde hebben.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
AfdelingDomein Techniek
PartnersAnet Shipping C.V., Delfzijl
Datum2019-07-15
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk