De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het optimaliseren van de interne relatie bij Rijkswaterstaat Zeeland

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het optimaliseren van de interne relatie bij Rijkswaterstaat Zeeland

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In 2009 is er door Rijkswaterstaat Zeeland een onderzoek gedaan naar het functioneren van de persvoorlichting. Een van de uitkomsten uit dat onderzoek was dat er nog eens goed gekeken moest worden hoe de relatie tussen de persvoorlichters en de interne organisatie verbeterd zou kunnen worden. Naar aanleiding van die aanbeveling ben ik mijn onderzoek gestart. De hoofdvraag van mijn onderzoek luidt:

''Hoe kan de verhouding tussen Bureau HID en de interne organisatie verbeterd worden met het doel om een betere en eenduidige communicatie richting de pers te voeren?''

Uit het literatuuronderzoek is naar voren gekomen dat het erg belangrijk is dat intern de relatie en communicatie goed moeten zijn om een juiste persvoorlichting te voeren. Dit blijkt zelfs een vereiste. De persvoorlichter speelt daarin zelf een belangrijke rol. Zo is het belangrijk dat hij een actieve houding aanneemt en middenin de organisatie staat.

Na het uitgevoerde onderzoek komen de volgende conclusies en aanbevelingen naar voren:

• De interne communicatie tijdens perscontact verloopt snel en efficiënt. Dit komt met name door het directe contact dat plaats vindt tussen de persvoorlichter en de betreffende afdeling;

• Er wordt veelal reactief gecommuniceerd, dus wanneer er een persvraag of een calamiteit is. De persvoorlichter dient een meer proactieve houding aan te nemen;

• De persvoorlichters zijn goed op de hoogte van taken die de afdelingen uitvoeren. Bovendien weten zij de juiste persoon voor de juiste vraag gemakkelijk te vinden. Zij kunnen informatie snel uit de organisatie halen om vervolgens de pers te informeren;

• Er dient meer planmatig gecommuniceerd te worden. De communicatie moet worden afgestemd op de plannen die zijn gemaakt. Zo zijn de persvoorlichters de pers een stap voor en kan men zich profileren in de media;

• Het belang van de media voor Rijkswaterstaat Zeeland moet worden duidelijk gemaakt aan de werknemers. Daardoor staan de medewerkers meer open voor perswaardig nieuws binnen de organisatie;

• Het is belangrijk dat de persvoorlichters meer aandacht geven aan de verschillende afdelingen. Regelmatig een veelvuldig contact met de afdeling zal hier het meest aan bijdragen.

• Het takenpakket van de communicatieadviseurs dient duidelijk te worden gemaakt aan alle medewerkers. Er heerst namelijk een verkeerd verwachtingspatroon;

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
AfdelingAcademie voor Economie & Management
PartnersRijkswaterstaat, Middelburg
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk