De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vergaderen in Den Haag

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Vergaderen in Den Haag

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In december 2014 heeft The Student Hotel Den Haag vergaderzalen geopend. In juni 2015 zijn de overige vergaderzalen geopend. Het is een nieuw concept, daarom is de bezettingsgraad minimaal van de vergaderzalen. De naamsbekendheid was nog laag, omdat The Student Hotel pas in september 2014 geopend is. Ook doet de naam niet denken dat er vergaderfaciliteiten beschikbaar zijn. Om in te spelen op de trends en ontwikkelingen en zo de bezettingsgraad te verhogen, was er meer informatie nodig over potentiële nieuwe bedrijven die komen vergaderen. De probleemdefinitie was dat er onvoldoende informatie beschikbaar was over wensen en behoeften van bedrijven in Den Haag die willen vergaderen. Het vervolg van dit probleem was dat de bezettingsgraad te laag was van het gebruik van de vergaderzalen. Vanuit deze probleemdefinitie was een onderzoeksvraag geformuleerd: ‘Wat zijn de wensen en behoeften van bedrijven en instellingen in Den Haag wanneer ze gaan vergaderen zodat The Student Hotel hierop kan inspelen?' Vanuit de hoofdvraag zijn er vier subvragen geformuleerd. Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van bedrijven in Den Haag die een vergadering willen boeken. Door inzicht te krijgen in deze wensen en behoeften, kon dit uiteindelijk leiden tot een verhoging van de bezettingsgraad.
Om de subvragen en daarmee de hoofdvraag te beantwoorden is er gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek door middel van semi- gestructureerde interviews. Uiteindelijk zijn er elf interviews gehouden met diverse bedrijven en instellingen in Den Haag en omstreken. Daarnaast zijn er observaties gedaan naar zes concurrenten in Den Haag. Deze methode is gekozen als aanvullende methode op de interviews om het gedrag en de vergaderomgeving te onderzoeken van bedrijven met betrekking tot vergaderzalen. Ook is desk research gebruikt om theorieën te onderzoeken als ondersteuning voor het rapport. Om tot de resultaten te komen zijn de interviews getranscribeerd en daarna geanalyseerd. Daarnaast zijn de diverse observaties uitgewerkt door middel van een observatieschema. De kwalitatieve resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in het rapport door middel van quotes uit de interviews. Vervolgens zijn de resultaten verder bediscussieerd aan de hand van de topiclijst die gebruikt is bij de interviews. Geconcludeerd kan worden dat de belangrijkste factoren waar een gast een vergaderlocatie op uit kiest zijn: bereikbaarheid, flexibiliteit, goede service, persoonlijke benadering en professionaliteit. Daarnaast kunnen promotiemiddelen zoals een banqueting brochure, website en directe emails/telefoontjes gebruikt worden om de gasten te bereiken. Ontwikkelingen zoals de generatieverschillen en gezonde, biologische voeding moet rekening mee gehouden worden en is het belangrijk dat de locatie zichzelf ook blijft ontwikkelen en vernieuwen. De aanbevelingen die hieruit voortgevloeid zijn: communicatie online, training personeel, banqueting brochure, klantendatabase, combinatie van activiteiten met vergaderen en gezonde voeding.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
AfdelingScaldis Academy
Datum2015-06-19
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk