De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Criss-cross - de link tussen online en offline

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Criss-cross - de link tussen online en offline

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Zeeland Business Media staat vooral bekend om haar magazine. Maar het bedrijf wil haar B2B doelgroep meer bieden op het gebied van actueel nieuws en online interactie met de doelgroep aangaan. Door dit onderzoek uit te voeren, weet Zeeland Business hoe ze zich meer kan profileren als crossmediaal platform en niet meer alleen als magazine. Het moet onderscheidend zijn van wat de concurrent doet en aansluiten bij de behoefte van de doelgroep. De centrale vraag die wordt beantwoord in deze scriptie luidt als volgt: "Hoe kan Zeeland Business zich meer profileren als crossmediaal platform, dat onderscheidend is van de concurrentie en hoe moet dit worden gecommuniceerd naar de doelgroep?" Met onderscheidend wordt bedoeld dat het platform anders is dan dat van de concurrenten, een gat in de markt. Het is een reden voor de doelgroep om naar het platform van Zeeland Business te gaan en niet naar de concurrenten. Met meer wordt gedoeld op het feit dat er nu al wel gebruik wordt gemaakt van diverse media (magazine, website en social media), maar dat dit onvoldoende crossmediaal wordt ingezet. Eerst wordt er een literatuuronderzoek gedaan die de fundering vormt voor het praktisch onderzoek, dat door middel van een benchmark bepaald wie de best practise heeft onder de concurrenten. Daarnaast worden enquêtes en diepte interviews met de doelgroep gehouden en interviews met experts op gebied van social media en crossmedia.
Zeeland Business is al goed op weg, met multimediale kanalen, als het magazine, de website, Twitter en LinkedIn. Alleen worden deze middelen nog onvoldoende crossmediaal ingezet, zo blijkt ook uit de verschillende praktische onderzoeken die zijn gedaan. Hier zijn nog heel wat winstpunten te behalen door bijvoorbeeld een online strategie ten grondslag te laten liggen van alle online media. Daarnaast zijn de wensen van de doelgroep zeer belangrijk in hoe de media moeten worden ingezet, welk doel zij dienen en hoe de media met elkaar in relatie staan.
De doelgroep is heel divers, van abonnees van het magazine, adverteerders, incidentele ontvangers van Zeeland Business magazine, tot de online volgers. Deze doelgroepen kunnen daarnaast ook overlappen. Uit de interviews met de adverteerders blijkt dat nog niet alle Zeeuwse B2B bedrijven met social media bezig zijn, en deze zullen ook moeilijker naar de online middelen getrokken kunnen worden. Daarnaast zullen de online volgers die geen abonnee of adverteerder zijn, weer lastiger naar het offline middel magazine worden getrokken.
De belangrijkste aanbeveling is toch wel het vaststellen van een online strategie, met daarin het doel van de website, Twitter en LinkedIn. Hierin kunnen richtlijnen worden bepaald voor het gebruik, gebaseerd op de wensen van de doelgroep en aanbevelingen van de experts. Het legt de uniekheid en bruikbaarheid van de diverse media uit en laat zien waar deze kanalen sterk in zijn, waardoor ze maximaal gebruikt kunnen worden. Ook kan er in beschreven worden aan welke eisen de advertorials en column moeten voldoen als deze vanuit het magazine online worden doorgeplaatst.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
AfdelingAcademie voor Economie & Management
PartnersZeeland Business Media, Goes
Datum2011-06-22
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk